[line]
[dropcap]Ο[/dropcap]ι ηθοποιοί πολλές φορές έχουν παίξει σε χαρακτηριστικές ταινίες, και έχουν συνδέσει το όνομα τους με χαρακτηριστικούς ρόλους, με έναν από τους σπουδαιότερους να είναι ο Daniel Day-Lewis, που ανακοινώθηκε ότι σταματάει την υποκριτική.
Ο Daniel Day-Lewis, που είναι τρεις φορές βραβευμένος με Oscar και ένας από τους αρτιότερους στον χώρο σύμφωνα με τον εκπρόσωπο του σταματάει την υποκριτική: “Ο Daniel Day-Lewis δεν θα εργάζεται πλέον ως ηθοποιός. Είναι εξαιρετικά ευγνώμων σε όλους τους συνεργάτες και το κοινό του όλα αυτά τα χρόνια. Είναι μία προσωπική απόφαση και ούτε ο ίδιος ούτε οι εκπρόσωποί του θα κάνουν περαιτέρω σχόλια επί του θέματος.”
Ο Daniel Day-Lewis εμφανίστηκε τελευταία φορά πριν πέντε χρόνια στην ταινία του Steven Spielberg, Lincoln, με την τελευταία του ταινία να είναι το Phantom Thread και αποτελεί την δεύτερη συνεργασία του με τον σκηνοθέτη του There Will Be Blood, Paul Thomas Anderson.
O Daniel Michael Blake Day-Lewis γεννήθηκε στις 29 Απριλίου 1957 με διπλή υπηκοότητα (βρετανική και ιρλανδική), γιος της ηθοποιού Τζιλ Μπάλκον και του Αγγλο-Ιρλανδού Σέσιλ Ντέι Λιούις. Δυο χρόνια μετά τη γέννησή του, η οικογένεια του μετακόμισε στο Κρουμς Χιλ , όπου ο Ντάνιελ μεγάλωσε μαζί με τη μεγαλύτερη αδελφή του, Ταμασίν Ντέι Λιούις. Ο πατέρας του ήταν 53 ετών όταν γεννήθηκε ο Ντάνιελ και φαίνεται ότι έδειχνε ελάχιστο ενδιαφέρον για τα παιδιά του. Μετά από προβλήματα υγείας, πέθανε όταν ο Ντάνιελ ήταν 15 ετών.
Μετά τις σπουδές του στη θεατρική σχολή Bristol Old Vic, ο Ντέι Λιούις έπαιξε σε πολλά θεατρικά έργα και ταινίες, κερδίζοντας τρία Όσκαρ Α’ Ανδρικού Ρόλου, τέσσερα Βραβεία BAFTA, και δύο Χρυσές Σφαίρες. Είναι γνωστός ως ένας από τους πιο επιλεκτικούς ηθοποιούς της κινηματογραφικής βιομηχανίας, καθώς έχει πρωταγωνιστήσει μόνο σε τέσσερις ταινίες την τελευταία δεκαετία.
Το 1968, οι γονείς του Ντέι Λιούις λόγω της απείθαρχης συμπεριφοράς του, τον έστειλαν εσώκλειστο στη σχολή Σεβενόουκς, στο Κεντ. Αν και δεν του άρεσε το σχολείο, εκεί ήρθε σε επαφή με τα δυο βασικά του ενδιαφέροντα την ξυλουργική και την ηθοποιία. Η πρώτη του εμφάνιση σε ταινία έγινε σε ηλικία 14 ετών στην ταινία Καταραμένη Κυριακή (Sunday Bloody Sunday, 1971) στην οποία έπαιζε έναν βάνδαλο, ως κομπάρσος. Περιέγραψε αυτή την εμπειρία ως «παράδεισο», καθώς πληρωνόταν (με 2 λίρες) για να σπάει ακριβά αυτοκίνητα. Μετά από δυο χρόνια στο Σεβεόουκς, ο Ντάνιελ μεταγράφηκε στο σχολείο Μπεντεηλς στο Πήτερσφηλντ.
Μετά την αποφοίτησή του το 1975, έπρεπε να επιλέξει επαγγελματική κατεύθυνση. Αν και είχε διακριθεί στο Εθνικό Θέατρο Νέων (National Youth Theatre), αποφάσισε να γίνει μαραγκός, επιχειρώντας να γραφτεί σε μια σχολή. Ωστόσο, λόγω έλλειψης εμπειρίας, δεν έγινε δεκτός. Τότε έκανε αίτηση και έγινε δεκτός στη θεατρική Σχολή Bristol Old Vic, όπου φοίτησε για τρία χρόνια, και στη συνέχεια έπαιξε στην ίδια σχολή.
Έντεκα χρόνια μετά το κινηματογραφικό του ντεμπούτο, ο Ντέι Λιούις συνέχισε την καριέρα του με έναν μικρό ρόλο στην ταινία Γκάντι (Gandhi) (1982). Το 1984, είχε έναν δεύτερο ρόλο στην ταινία Η Ανταρσία του Μπάουντι (The Bounty), μετά την οποία μπήκε τη Royal Shakespeare Company, παίζοντας το Ρωμαίο στην ταινία «Ρωμαίος και Ιουλιέτα».
Στη συνέχεια έπαιξε στο θέατρο τον «Κόμη», και στο σινεμά στο Ωραίο μου πλυντήριο (My Beautiful Laundrette). Κέρδισε την προσοχή του κοινού όταν η ταινία κυκλοφόρησε ταυτόχρονα με το Δωμάτιο με Θέα (Room with a View, 1986), καθώς έπαιζε δυο εντελώς διαφορετικούς χαρακτήρες.
Το 1987, ο Ντέι Λιούις ανέλαβε τον πρωταγωνιστικό ρόλο στην ταινία του Φίλιπ Κάουφμαν Η αβάσταχτη ελαφρότητα του είναι (The Unbearable Lightness of Being) (βασισμένη στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Μίλαν Κούντερα), με συμπρωταγωνίστριες τη Λένα Ολίν και τη Ζυλιέτ Μπινός. Στη διάρκεια των γυρισμάτων που κράτησαν οκτώ μήνες έμαθε τσέχικα και αρνήθηκε για πρώτη φορά να αποδυθεί το ρόλο του στα διαλείμματα των γυρισμάτων.
Ο Ντέι Λιούις εφάρμοσε πλήρως τη προσωπική του μέθοδο υποκριτικής το 1989 στην ταινία του Τζιμ Σέρινταν Το αριστερό μου πόδι (My Left Foot) που κέρδισε πολλά βραβεία, μεταξύ των οποίων και το Όσκαρ Α’ Ανδρικού Ρόλου.
Ο Ντάνιελ Ντέι Λιούις επέστρεψε στη σκηνή για να συνεργαστεί με τον Ρίτσαρντ Έιρ, παίζοντας τον Άμλετ στο National Theatre, αλλά κατέρρευσε στη μέση μιας σκηνής όπου το φάντασμα του πατέρα του Άμλετ πρωτοεμφανίζεται στο γιο του. Άρχισε να κλαίει ανεξέλεγκτα και αρνήθηκε να επιστρέψει στη σκηνή, οπότε ο αντικαταστάτης του αναγκάστηκε να ολοκληρώσει το έργο. Διαδόθηκε η φήμη ότι ο Ντέι Λιούις είχε δει το φάντασμα του πατέρα του, αν και επίσημα το περιστατικό αποδόθηκε σε υπερκόπωση. Σε βρετανική τηλεοπτική εκπομπή στο ITV ο ίδιος επιβεβαίωσε τη φήμη. Δεν εμφανίστηκε ξανά στη σκηνή έκτοτε.
Το 1992, τρία χρόνια μετά το Όσκαρ, βγήκε στις αίθουσες Ο τελευταίος των Μοϊκανών (The Last of the Mohicans). Συνεργάστηκε και πάλι με τον Τζιμ Σέρινταν στην ταινία Εις το Όνομα του Πατρός (In the Name of the Father). Έχασε πολλά κιλά για το ρόλο, διατήρησε τη Βορειοϊρλανδική του προφορά σε όλη τη διάρκεια των γυρισμάτων, και πέρασε μεγάλα χρονικά διαστήματα σε ένα κελί. Επίσης επέβαλε στο προσωπικό της ταινίας να του πετάει κρύο νερό και να τον βρίζει.
Το 1996, πρωταγωνίστησε στην ταινία Οι μάγισσες του Σέιλεμ (The Crucible) βασισμένη σε θεατρικό του Άρθουρ Μίλλερ με τη Γουϊνόνα Ράιντερ. Ακολούθησε η ταινία του Τζιμ Σέρινταν The Boxer, μετά την οποία ο Ντέι Λιούις ημι-αποσύρθηκε από την υποκριτική και επέστρεψε στην παλιά του αγάπη, την ξυλουργική. Μετακόμισε στη Φλωρεντία, στην Ιταλία, όπου γοητεύτηκε από την τέχνη των τσαγκάρηδων, παρακολουθώντας μαθήματα.
Πέντε χρόνια μετά την τελευταία του ταινία, ο Ντέι Λιούις επέστρεψε με τις Συμμορίες της Νέας Υόρκης (Gangs of New York), μια ταινία του Μάρτιν Σκορτσέζε (με τον οποίο είχε συνεργαστεί και στην ταινία Τα Χρόνια της Αθωότητας (The Age of Innocence)). Μετά τις Συμμορίες της Νέας Υόρκης, η σύζυγός του, σκηνοθέτιδα Ρεμπέκα Μίλλερ (κόρη του θεατρικού συγγραφέα Άρθουρ Μίλλερ, του έδωσε τον πρωταγωνιστικό ρόλο στην ταινία Η μπαλάντα του Τζακ και της Ρόουζ (The Ballad of Jack and Rose).
Το 2007, ο Ντέι Λιούις εμφανίστηκε στην ταινία του Πολ Τόμας Άντερσον Θα χυθεί αίμα (There Will Be Blood). Κέρδισε το βραβείο BAFTA, Χρυσή Σφαίρα και Όσκαρ Α’ Ανδρικού Ρόλου (2008) για το ρόλο του στην ταινία.
Το 2012, ο ηθοποιός υποδύθηκε τον Πρόεδρο των Ηνωμένων Πολιτειών Αβράαμ Λίνκολν, στην ταινία Λίνκολν (Lincoln) του Στίβεν Σπίλμπεργκ, όπου εμφανίστηκε στο πλευρό του Τόμι Λι Τζόουνς και της Σάλι Φιλντ σε μια ερμηνεία που του χάρισε για άλλη μια φορά την εύνοια των κριτικών καθώς και το τρίτο του Όσκαρ Α’ Ανδρικού Ρόλου, Χρυσή Σφαίρα Καλύτερης Ανδρικής Ερμηνείας σε Δράμα, Βραβείο BAFTA και Βραβείο SAG. Με την τρίτη του νίκη στα Όσκαρ έγινε ο μοναδικός άνδρας ηθοποιός με τρία Όσκαρ Α’ Ανδρικού Ρόλου[1].
Ο Ντέι Λιούις σπάνια μιλάει δημόσια για την προσωπική του ζωή. Είχε μια σχέση με τη Γαλλίδα ηθοποιό Ιζαμπέλ Ατζανί. Η σχέση κράτησε έξι χρόνια και τελικά διαλύθηκε. Στις 9 Απριλίου 1995 γεννήθηκε o Gabriel-Kane Day-Lewis στη Νέα Υόρκη, λίγους μήνες μετά το τέλος της σχέσης των δυο ηθοποιών.
Το 1996, ενώ δούλευε στην κινηματογραφική διασκευή του έργου The Crucible, επισκέφθηκε το σπίτι του θεατρικού συγγραφέα Άρθουρ Μίλλερ όπου γνώρισε την κόρη του, Ρεμπέκα Μίλλερ. Το ζευγάρι έχει δυο γιούς, τον Ronan Cal Day-Lewis (γεν14 Ιουνίου, 1998) και τον Cashel Blake Day-Lewis (γεν. το Μάιο του 2002) και ζουν στα σπίτια τους στις ΗΠΑ και την Ιρλανδία.
Αναλυτικά όλη η καριέρα του Daniel Day Lewis:
Film
Year | Title | Role | Director | Notes |
1971 | Sunday Bloody Sunday | Child Vandal | John Schlesinger | Uncredited |
1982 | Gandhi | Colin | Richard Attenborough | |
1984 | The Bounty | John Fryer | Roger Donaldson | |
1985 | My Beautiful Laundrette | Johnny | Stephen Frears | |
A Room with a View | Cecil Vyse | James Ivory | ||
1986 | Nanou | Maxo | Conny Templeman | |
1988 | The Unbearable Lightness of Being | Tomas | Philip Kaufman | |
Stars and Bars | Henderson Dores | Pat O’Connor | ||
1989 | Eversmile, New Jersey | Fergus O’Connell | Carlos Sorín | |
My Left Foot | Christy Brown | Jim Sheridan | Academy Award for Best Actor BAFTA Award for Best Actor Nominated – Golden Globe Award for Best Actor |
|
1992 | The Last of the Mohicans | Hawkeye (Nathaniel Poe) | Michael Mann | |
1993 | The Age of Innocence | Newland Archer | Martin Scorsese | |
In the Name of the Father | Gerry Conlon | Jim Sheridan | Boston Society of Film Critics Award for Best Actor Nominated — Academy Award for Best Actor Nominated — BAFTA Award for Best Actor in a Leading Role Nominated — National Society of Film Critics Award for Best Actor Nominated — New York Film Critics Circle Award for Best Actor |
|
1996 | The Crucible | John Proctor | Nicholas Hytner | |
1997 | The Boxer | Danny Flynn | Jim Sheridan | Nominated – Golden Globe Award for Best Actor |
2002 | Gangs of New York | William “Bill the Butcher” Cutting | Martin Scorsese | BAFTA Award for Best Actor Nominated – Academy Award for Best Actor |
2005 | The Ballad of Jack and Rose | Jack Slavin | Rebecca Miller | |
2007 | There Will Be Blood | Daniel Plainview | Paul Thomas Anderson | Academy Award for Best Actor BAFTA Award for Best Actor Golden Globe Award for Best Actor |
2009 | Nine | Guido Contini | Rob Marshall | Nominated – Golden Globe Award for Best Actor |
2012 | Lincoln | Abraham Lincoln | Steven Spielberg | Academy Award for Best Actor BAFTA Award for Best Actor Golden Globe Award for Best Actor |
2017 | Phantom Thread | Charles James | Paul Thomas Anderson | Filming |
Television
Year | Title | Role | Notes |
1980 | Shoestring | DJ | Episode: “The Farmer Had a Wife” |
1981 | Thank You, P. G. Wodehouse | Psmith | Television film |
Artemis 81 | Library Student | Television film | |
1982 | How Many Miles to Babylon? | Alec | Television film |
Frost in May | Archie Hughes-Forret | Episode: “Beyond the Glass” | |
1983 | Play of the Month | Gordon Whitehouse | Episode: “Dangerous Corner” |
1985 | My Brother Jonathan | Jonathan Dakers | 5 episodes |
1986 | The Insurance Man | Dr. Kafka | Television film |
Music
Year | Title | Role | Notes |
2005 | The Ballad of Jack and Rose[68] | Original score producer | |
2009 | Nine | Performer on “Guido’s Song”, “I Can’t Make This Movie” |
Theatre
Year | Title | Role | Director | Theatre |
1979 | The Recruiting Officer | Townsperson/Soldier | Adrian Noble | Theatre Royal, Bristol |
Troilus and Cressida | Deiphobus | Richard Cottrell | Theatre Royal, Bristol | |
Funny Peculiar | Stanley Baldry | Pete Postlethwaite | Little Theatre, Bristol | |
1979–80 | Old King Cole | The Amazing Faz | Bob Crowley | Old Vic Theatre, Bristol |
1980 | Class Enemy | Iron | David Rome | Old Vic Theatre, Bristol |
Edward II | Leicester | Richard Cottrell | Old Vic Theatre, Bristol | |
Oh, What a Lovely War! | David Tucker | Theatre Royal, Bristol | ||
A Midsummer Night’s Dream | Philostrate | Richard Cottrell | Theatre Royal, Bristol | |
1981 | Look Back in Anger | Jimmy Porter | George Costigan | Little Theatre, Bristol |
Dracula | Count Dracula | George Costigan | Little Theatre, Bristol | |
1982–83 | Another Country | Guy Bennett | Stuart Burge | Queen’s Theatre, Shaftesbury Avenue |
1983–84 | A Midsummer Night’s Dream & Romeo and Juliet | Puck & Flute respectively | Sheila Hancock & John Caird | On a Royal Shakespeare Company Regional Tour |
1984 | Dracula | Count Dracula | Christopher Bond | Half Moon Theatre, London |
1986 | Futurists | Volodya Mayakovsky | Richard Eyre | Royal National Theatre, London |
1989 | Hamlet | Hamlet | Richard Eyre | Royal National Theatre, London |
[author title=”Cineramen” author_id=””]
[share title=”Share” facebook=”true” twitter=”true” google_plus=”true” linkedin=”true” pinterest=”true” reddit=”true” email=”true”]
[content_band bg_color=”#e4e4e4″ border=”all”] [container] [custom_headline style=”margin: 0;” type=”center” level=”h4″ looks_like=”h4″ accent=”true”]Δείτε ακόμα στο Cineramen[/custom_headline] [/container] [/content_band]
[recent_posts count=”1″ orientation=”horizontal” category=”kritikes”] [recent_posts count=”1″ no_image=”true” orientation=”vertical” category=”trailers” offset=”2″ ]
[recent_posts count=”1″ category=”afierwmata” no_image=”true”]
[recent_posts count=”1″ category=”themata” no_image=”true”]
[recent_posts count=”1″ category=”eidiseis” no_image=”true”]