Τα Oscar θα είναι τελείως διαφορετικά από κάθε άλλη φορά

0
294
Βαθμολόγησε το άρθρο
[Total: 2   Average: 3/5]

Aν υπάρχει κάποιο γεγονός που κλέβει την παράσταση κάθε χρόνο, τότε αυτό δεν είναι άλλο από τα Oscar και η επόμενη τελετή έχει ως ημερομηνία τις 25 Απριλίου, ενώ οι υποψηφιότητες θα ανακοινωθούν στις 15 Μαρτίου.

 

Φέτος όπως ανακοινώθηκε η τελετή δεν θα γίνει μόνο στο Dolby Theatre, αλλά σε διάφορους χώρους, μεταξύ των οποίων φυσικά και αυτός ο χώρος, με διάφορους καλεσμένους αλλά και τα απαραίτητα μέτρα προστασίας. Φυσικά θα εξαρτηθεί και από την πορεία της πανδημίας στην Αμερική μέχρι τότε, αλλά υπάρχει αισιοδοξία λόγω των εμβολιασμών. Στην παραγωγή είναι οι Steven Soderbergh, Stacey Sher και Jesse Collins.

Πριν λίγο καιρό είχαμε μια σημαντική αλλαγή που ανακοινώθηκε είναι πως από την ερχόμενη 93η τελετη οι υποψήφιες ταινίες για Best Picture θα είναι 10, μετά από πολλά χρόνια στα οποία ο αριθμός δεν ήταν καθόλου σταθερός.

Παράλληλα, ενώ μέχρι την προηγούμενη τελετή ίσχυε το ότι κάθε υποψήφια ταινία έπρεπε να προβληθεί έστω για μια βδομάδα σε κινηματογραφική αίθουσα, στην 93η τελετή θα μπορούν να προβάλλονται και ταινίες που προβλήθηκαν σε streaming πλατφόρμες. Αυτό γιατί η προβολή τους αναβλήθηκε φυσικά λόγω των γεγονότων της πανδημίας. Επίσης οι κατηγορίες ήχου, δηλαδή ηχητικό μοντάζ και μιξάζ, μετατρέπονται σε μια με ονομασία “Oscar Ήχου”. Έτσι οι κατηγορίες βράβευσης πάνε από 24 σε 23. Τέλος για το βραβείο “πρωτότυπη μουσική επένδυση” δεν χρειάζεται να είναι αποκλειστικά original αλλά 60%.

Τώρα οι νέες αλλαγές, αφορούν την διαφορετικότητα και γενικότερα την αποφυγή μεροληψίας προς ή κατά μιας ομάδας ανθρώπων. Συνεπώς υπάρχουν νέοι κανόνες αντιπροσώπευσης και συμπερίληψης για το Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας.

STANDARD A: ON-SCREEN REPRESENTATION, THEMES AND NARRATIVES

To achieve Standard A, the film must meet ONE of the following criteria:

A1. Lead or significant supporting actors

At least one of the lead actors or significant supporting actors is from an underrepresented racial or ethnic group.
• Asian
• Hispanic/Latinx
• Black/African American
• Indigenous/Native American/Alaskan Native
• Middle Eastern/North African
• Native Hawaiian or other Pacific Islander
• Other underrepresented race or ethnicity

A2. General ensemble cast

At least 30% of all actors in secondary and more minor roles are from at least two of the following underrepresented groups:
• Women
• Racial or ethnic group
• LGBTQ+
• People with cognitive or physical disabilities, or who are deaf or hard of hearing

A3. Main storyline/subject matter

The main storyline(s), theme or narrative of the film is centered on an underrepresented group(s).
• Women
• Racial or ethnic group
• LGBTQ+
• People with cognitive or physical disabilities, or who are deaf or hard of hearing

STANDARD B: CREATIVE LEADERSHIP AND PROJECT TEAM

To achieve Standard B, the film must meet ONE of the criteria below:

B1. Creative leadership and department heads

At least two of the following creative leadership positions and department heads—Casting Director, Cinematographer, Composer, Costume Designer, Director, Editor, Hairstylist, Makeup Artist, Producer, Production Designer, Set Decorator, Sound, VFX Supervisor, Writer—are from the following underrepresented groups:
• Women
• Racial or ethnic group
• LGBTQ+
• People with cognitive or physical disabilities, or who are deaf or hard of hearing

At least one of those positions must belong to the following underrepresented racial or ethnic group:
• Asian
• Hispanic/Latinx
• Black/African American
• Indigenous/Native American/Alaskan Native
• Middle Eastern/North African
• Native Hawaiian or other Pacific Islander
• Other underrepresented race or ethnicity

B2. Other key roles

At least six other crew/team and technical positions (excluding Production Assistants) are from an underrepresented racial or ethnic group. These positions include but are not limited to First AD, Gaffer, Script Supervisor, etc.

B3. Overall crew composition

At least 30% of the film’s crew is from the following underrepresented groups:
• Women
• Racial or ethnic group
• LGBTQ+
• People with cognitive or physical disabilities, or who are deaf or hard of hearing

STANDARD C: INDUSTRY ACCESS AND OPPORTUNITIES

To achieve Standard C, the film must meet BOTH criteria below:

C1. Paid apprenticeship and internship opportunities

The film’s distribution or financing company has paid apprenticeships or internships that are from the following underrepresented groups and satisfy the criteria below:
• Women
• Racial or ethnic group
• LGBTQ+
• People with cognitive or physical disabilities, or who are deaf or hard of hearing

The major studios/distributors are required to have substantive, ongoing paid apprenticeships/internships inclusive of underrepresented groups (must also include racial or ethnic groups) in most of the following departments: production/development, physical production, post-production, music, VFX, acquisitions, business affairs, distribution, marketing and publicity.

The mini-major or independent studios/distributors must have a minimum of two apprentices/interns from the above underrepresented groups (at least one from an underrepresented racial or ethnic group) in at least one of the following departments: production/development, physical production, post-production, music, VFX, acquisitions, business affairs, distribution, marketing and publicity.

C2. Training opportunities and skills development (crew)

The film’s production, distribution and/or financing company offers training and/or work opportunities for below-the-line skill development to people from the following underrepresented groups:
• Women
• Racial or ethnic group
• LGBTQ+
• People with cognitive or physical disabilities, or who are deaf or hard of hearing

STANDARD D: AUDIENCE DEVELOPMENT

To achieve Standard D, the film must meet the criterion below:

D1. Representation in marketing, publicity, and distribution

The studio and/or film company has multiple in-house senior executives from among the following underrepresented groups (must include individuals from underrepresented racial or ethnic groups) on their marketing, publicity, and/or distribution teams.

  • Women
  • Racial or ethnic group
  • Asian
  • Hispanic/Latinx
  • Black/African American
  • Indigenous/Native American/Alaskan Native
  • Middle Eastern/North African
  • Native Hawaiian or other Pacific Islander
  • ​Other underrepresented race or ethnicity
  • LGBTQ+
  • People with cognitive or physical disabilities, or who are deaf or hard of hearing

– Για να μην χάνετε τίποτα που έχει να κάνει με ταινίες και σειρές, ακολουθήστε μας και εδώ

Cineramen

Νίκος Δρίβας

Facebook Twitter Google+

Δημιουργός και συντάκτης του www.cineramen.gr αλλά κυρίως φανατικός του σινεμά

Share

Δείτε ακόμα στο Cineramen

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.