Οι τρόποι που κλαίνε οι ηθοποιοί στις ταινίες

0
1164
Βαθμολόγησε το άρθρο
[Total: 0 Average: 0]

ΟΈνα από τα δυνατά στοιχεία του κινηματογράφου και γενικότερα των ταινιών, είναι ότι μπορεί να προσφέρει στον θεατή αμέτρητα συναισθήματα, με μερικές εκ των οποίων να έχουν δώσει δυνατές συγκινήσεις.

 

Όλοι έχουμε κλάψει σε ταινίες (είτε το έχουμε παραδεχτεί, είτε όχι) και πολλές φορές αναρωτιόμαστε πως αυτό βγαίνει από τους ηθοποιούς, με την απορία που υπάρχει αν είναι φυσικά… αληθινό ή όχι.

Υπάρχουν πολλοί τρόποθ για να κλάψουν οι ηθοποιοί, όπως η φυσικότητα και η ικανότητα τους, αλλά και οι ακραίοι τρόποι των σκηνοθετών. Στο τελευταίο για την ταινία Skippy το 1931, ο σκηνοθέτης Νόρμαν Τόρογκ απείλησε τον 9χρονο τότε Τζάκι Κούπερ, ότι θα πυροβολήσει τον σκύλο του, αν δεν κλάψει όπως ήθελε στην ταινία.

Σύμφωνα επίσης με τα όσα έχουν αναφερθεί ο Άλφρεντ Χίτσκοκ, πίεζε και χρησιμοποιούσε σκληρούς τρόπους για να κάνει την Τίπι Χέντρεν να κλάψει στην ταινία Τα πουλιά του 1963, ενώ ο Στάνλεϊ Κούμπρικ ανάγκασε την ηθοποιό Σέλι Ντουβάλ να κάνει 127 φορές την σκηνή που χτυπά τον Τζακ Νίκολσον στο κεφάλι με ένα ρόπαλο.

Όπως λέγεται επίσης ο Ιταλός σκηνοθέτης Ρουτζέρο Ντεοντάτο, δημιούργησε μια φρικτή ατμόσφαιρα στα γυρίσματα της ταινίας το Ολοκαύτωμα των Κανιβάλων του 1980, ώστε να τους κάνει  να κλάψουν, ενώ και στην ταινία «Κράμερ εναντίον Κράμερ» του 1979, ο Ντάστιν Χόφμαν χαστούκισε την συμπρωταγωνίστρια του Μέριλ Στριπ για τον ίδιο λόγο.

Υπάρχουν όμως και οι “αυτοσχέδιοι” τρόποι των ηθοποιών με το σύστημα του Κονσταντίν Στανισλάφσκι που ήταν σκηνοθέτης και πρωτοπόρος της υποκριτικής που χρησιμοποιείται από τον 20ο αιώνα σε ολόκληρο τον κόσμο και δίδασκε τους μαθητές του «να ζουν» το ρόλο τους.

Η πείρα είχε δείξει ότι αν ο ηθοποιός βιώνει στην πραγματικότητα τα συναισθήματα τα οποία καλείται να υποδυθεί, τότε το παιχνίδι είναι χαμένο. Κατ’ αρχήν, μόνο ελάχιστες φορές στη ζωή ενός ηθοποιού μπορεί να επιτευχθεί μια τέτοια ταύτιση. Κι ύστερα, ο ηθοποιός πάνω στη σκηνή πρέπει να έχει τον έλεγχο της κατάστασης, για να μπορεί να αποδώσει το στόχο του ρόλου σε κάθε σκηνή. Έτσι ο Στανισλάφσκι κατέληξε στη μέθοδο της φυσικής δράσης. Σύμφωνα με αυτό το σύστημα, το Σύστημα Στανισλάφσκι, ο ηθοποιός εκτελεί μια σειρά κινήσεων μέσα από τις οποίες προκύπτει το συναίσθημα. Για παράδειγμα, αρχίζει να τραντάζει το σώμα του για να αποδώσει το λυγμό και αυτό είναι η αφετηρία του συναισθήματος πίσω από το λυγμό.

Ο Gary Oldman για να καταφέρει να κλάψει στην ταινία Dracula. Λίγο πριν γυριστεί η σκηνή, ο διάσημος ηθοποιός ξεφύλλισε ένα άλμπουμ με οικογενειακές φωτογραφίες που τον συγκίνησαν. Κάποιοι μπορεί να σκεφτούν φανταστικά γεγονότα ή την απώλεια ενός αγαπημένου προσώπου ή πώς θα ένιωθαν αν είχαν μια ανίατη ασθένεια.

Μπορεί πάντως και μερικοί να το προκαλέσουν… σωματικά με μικρές συνεχόμενες διαφραγματικές ανάσες για περίπου ένα λεπτό και τα δάκρυα κυλούν φυσικά. Άλλοι κλείνουν τα μάτια τους για λίγο, τα τρίβουν και τη στιγμή που λένε τα λόγια τους κοιτάζουν χωρίς να τα ανοιγοκλείνουν καθόλου. Οι περισσότεροι μετά από 30 δευτερόλεπτα αρχίζουν να δακρύζουν.

Cineramen

Νίκος Δρίβας

Facebook Twitter Google+

Δημιουργός και συντάκτης του www.cineramen.gr αλλά κυρίως φανατικός του σινεμά

Share

Δείτε ακόμα στο Cineramen

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.