Τα Oscar είναι σίγουρα η μεγαλύτερη κινηματογραφική γιορτή κάθε χρονιάς και προσφέρει αμέτρητες συγκινήσεις και δυνατές στιγμές. Υπάρχουν ωστόσο μερικές χρονιές που έχουν χαραχτεί στην μνήμη με ταινίες που κατάφεραν το “απόλυτο”.
Έτσι λοιπόν κάποιες ξεχώρισαν ειδικά στις μεγαλύτερες κατηγορίες που δεν είναι φυσικά άλλες από τα Βραβεία Καλύτερης Ταινίας, Σκηνοθεσίας, Α’ ανδρικού ρόλου, Α’ γυναικείου ρόλου και φυσικά διασκευής σεναρίου.
Έτσι λοιπόν παρακάτω θα δείτε τις 3 μοναδικές ταινίες που κατάφεραν να προταθούν στις συγκεκριμένες κατηγορίες και να κάνουν το απόλυτο στα Oscar με 5 νίκες.
It Happened One Night
Είναι μια αμερικανική κωμωδία του 1934 του Φρανκ Κάπρα βραβευμένη με Όσκαρ καλύτερης ταινίας. Πρωταγωνιστές αυτής της κλασσικής ταινίας της χρυσής εποχής του Χόλιγουντ είναι ο Κλαρκ Γκέιμπλ, η Κλοντέτ Κολμπέρ, ο Γουόλτερ Κόνολι και ο Τζέιμσον Τόμας. Το φιλμ αυτό προτάθηκε για 5 βραβεία Όσκαρ κι απέσπασε πέντε, ενώ αποτέλεσε την πρώτη που τα κατάφερε. Έλαβε την 35η θέση ως μια από τις καλύτερες ταινίες όλων των εποχών από το Αμερικανικό Ινστιτούτο Κινηματογράφου.
Υπόθεση
Μια κακομαθημένη νεαρή κοπέλα της καλής κοινωνίας, η Έλι Άντριους (Κλοντέτ Κολμπέρ), το σκάει από το σπίτι της, για να πάει κόντρα στο βιομήχανο πατέρα της (Γουόλτερ Κόνολι). Ο πατέρας της δεν εγκρίνει το γάμο της με τον πλέιμποϊ Κινγκ Γουέσλι (Τζέιμσον Τόμας) τον οποίο η Έλι αγαπά ελάχιστα. Η Έλι λοιπόν επιβιβάζεται σε λεωφορείο με προορισμό τη Νέα Υόρκη και το μέλλοντα σύζυγό της, ενώ ο πατέρας της αναστατώνει τη χώρα και προσφέρει αμοιβή σε όποιον βρει την άτακτη κόρη του. Στο λεωφορείο η Έλι γνωρίζει τον άνεργο πλέον δημοσιογράφο Πίτερ Γουόρν (Κλαρκ Γκέιμπλ), ο οποίος αρχικά την προσεγγίζει με σκοπό να βγάλει λαβράκι, αλλά αργότερα την ερωτεύεται. Το συναίσθημα είναι αμοιβαίο αλλά υπάρχει φόβος της παραδοχής του κι από τους δυο…
Παραγωγή
Το καλοκαίρι του 1933 ο Χάρι Κον, διευθυντής της εταιρίας παραγωγής Columbia Pictures, αγόρασε για 5.000 δολλάρια τα δικαιώματα μιας σύντομης ιστορίας του Σάμιουελ Χόπκινς Άνταμς, που είχε δημοσιευθεί στο Κοσμοπόλιταν με τίτλο “Night Bus” και προσέγγισε τον Φρανκ Κάπρα για να του αναθέσει τη σκηνοθεσία της επερχόμενης ταινίας. Ο Κάπρα, που εκείνη τη χρονιά είχε προταθεί για όσκαρ σκηνοθεσίας για την ταινία “Κυρία για μια μέρα” (Lady For A Day, 1933), ενδιαφέρθηκε για το εγχείρημα κι άρχισε να δουλεύει με το σεναριογράφο φίλο του Ρόμπερτ Ρίσκιν για τη διασκευή του σεναρίου. Επειδή εκείνη την περίοδο, όλες οι ταινίες που είχαν γυριστεί σε λεωφορείο είχαν αποτύχει παταγωδώς αποφάσισαν να αλλάξουν τον τίτλο σε “It Happened One Night”. Στην Ελλάδα η ταινία προβλήθηκε με τον τίτλο Νέα Υόρκη, Μαϊάμι που με την πάροδο των χρόνων ξεχάστηκε και πλέον χρησιμοποιείται συχνότερα ο τίτλος της επαναπροβολής της ταινίας Συνέβη μια νύχτα.
Η Columbia ήταν ακόμα μια μικρή εταιρία παραγωγής επομένως διέθετε ελάχιστους γνωστούς ηθοποιούς και είχε ως πολιτική να δανείζεται μεγάλα ονόματα από τις μεγαλύτερες εταιρίες παραγωγής της εποχής, όταν θεωρούταν απαραίτητο. Έτσι ο Κάπρα ζήτησε απ’την MGM τη Μύρνα Λόι και το Ρόμπερτ Μοντγκόμερι για τους πρωταγωνιστικούς ρόλους κι ο Κον έστειλε στο Λούι Μπι Μάγιερ το σενάριο της ταινίας[3]. Όμως η Λόι και ο Μοντγκόμερι δεν ήταν διαθέσιμοι εκείνη την περίοδο και προς μεγάλη έκπληξη όλων ο Μάγιερ πρότεινε το μεγαλύτερο όνομα όλων εκείνη την περίοδο για τον πρωταγωνιστικό ρόλο, τον Κλαρκ Γκέιμπλ. Ο Μάγιερ το έκανε για να τιμωρήσει το Γκέιμπλ, καθώς ο ηθοποιός είχε προφασιστεί υπερκόπωση κι είχε νοσηλευτεί προκειμένου να γλιτώσει τον φόρτο της εργασίας.
Εφόσον ο Γκέιμπλ επιβεβαίωσε τη συμμετοχή του στην ταινία ο Κάπρα στράφηκε στην αναζήτηση της πρωταγωνίστριας. Οι Μύριαμ Χόπκινς, Μάργκαρετ Σάλιβαν & Κόνστανς Μπένετ, τις οποίες προσέγγισε ο Κάπρα για το ρόλο αρνήθηκαν κι οι τρεις. Απελπισμένος τότε ο Κάπρα στράφηκε στην εταιρία Warner Bros. ζητώντας από το Τζακ Γουόρνερ το ανερχόμενο, τότε, αστέρι της, τη Μπέτι Ντέιβις. Η Ντέιβις είχε προκαλέσει πολλά προβλήματα στον Γουόρνερ καθώς θεωρούσε ότι οι ρόλοι που της προσέφερε το στούντιο δεν ανταποκρίνονταν στην αξία της και δέχτηκε το ρόλο, αλλά ο Γουόρνερ δεν επέτρεψε το δανεισμό της στην Columbia. Μετά τη Warner ο Κάπρα στράφηκε στην Paramount και στην Κλοντέτ Κολμπέρ που τότε είχε συμβόλαιο με την εν λόγω εταιρία. Η Κολμπέρ, όπως και ο Γκέιμπλ, δεν ήθελε το ρόλο καθώς είχε γυρίσει την πρώτη της ταινία μαζί του και ήταν μια τεράστια αποτυχία, τόσο που η Κολμπέρ είχε ορκιστεί να μην ξανασυνεργαστεί μαζί του. Έτσι αντί να αρνηθεί, έκανε στον Κάπρα μια αντιπρόταση που ήταν σίγουρη ότι ο Κον δε θα δεχόταν. Του ζήτησε λοιπόν 50.000 δολάρια και απαίτησε να έχουν τελειώσει τα γυρίσματα σε τέσσερις εβδομάδες για να μπορούσε να πάει διακοπές. Προς μεγάλη της έκπληξη ο Κον δέχτηκε.
Τα γυρίσματα ξεκίνησαν την 13η Νοεμβρίου του 1933 και η παραγωγή κόστισε συνολικά 325.000 δολάρια. Ο Γκέιμπλ που αρχικά ήταν αρνητικός απέναντι στην όλη ιδέα, σε ελάχιστο χρονικό διάστημα προσαρμόστηκε και απέκτησε καλές σχέσεις με τον Κάπρα. Κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων διασκέδαζε σκαρώνοντας φάρσες στην Κολμπέρ[8]. Η ερμηνεία του ως πονηρού και κεφάτου άνδρα θα χαρακτήριζε την καριέρα του από εκείνη τη στιγμή κι έπειτα. Ο Κάπρα βέβαια χρόνια αργότερα παραδέχτηκε ότι ο Γκέιμπλ υποδυόταν απλά τον εαυτό του. Η Κολμπέρ αντιθέτως δημιούργησε προβλήματα από την πρώτη μέρα που βρέθηκε στο σετ, παρ’όλα αυτά η ερμηνεία της επιβεβαίωσε τη φήμη της καλής κωμικής ηθοποιού, που τη χαρακτήριζε. Η ηθοποιός αρνήθηκε να σηκώσει τη φούστα της για να φανεί το πόδι της στη σκηνή του ώτοστοπ κι ο Κάπρα έφερε μία κομπάρσο για να το κάνει. Νευριασμένη τότε η Κολμπέρ σηκώθηκε φωνάζοντας: Διώξτε την, θα το κάνω εγώ, αυτή δεν είναι η γάμπα μου. Μετά την διεκπεραίωση της ταινίας, η Κολμπέρ πήγε για διακοπές στο Σαν Βάλεϊ κι είπε σε φίλους ότι είχε μόλις γυρίσει τη χειρότερη ταινία στον κόσμο.
Η ταινία κυκλοφόρησε το Φεβρουάριο του 1934 και οι κριτικοί δεν τη λάτρεψαν. Την αγάπησε όμως το κοινό το οποίο την έκανε την επιτυχία της χρονιάς.
Βραβεία Όσκαρ
Η ταινία έλαβε 5 υποψηφιότητες για όσκαρ που για την περίοδο εκείνη ήταν πολλές καθώς οι κατηγορίες ήταν λιγότερες από τις σημερινές. 5 υποψηφιότητες στις πέντε βασικές κατηγορίες: Καλύτερη ταινία, σκηνοθεσία, Α’ ανδρικός ρόλος, Α’ γυναικείος ρόλος και διασκευή σεναρίου. Την βραδιά των όσκαρ η Κολμπέρ αποφάσισε να μην παραβρεθεί στην τελετή, σίγουρη ότι θα έχανε από τη Μπέτι Ντέιβις που είχε βάλει, με τη βοήθεια των κριτικών, την ακαδημία στο πόδι για να την προτείνει για όσκαρ, καθώς η ερμηνεία της ως ραδιούργα Μίλντρεντ Ρότζερς στη διασκευή του Ανθρώπινη Δουλεία (Of Human Bondage, 1934) του Σόμερσετ Μομ, είχε χαρακτηριστεί ως η καλύτερη της χρονιάς. Φοβούμενη την ήττα της η Κολμπέρ είχε κλείσει εισιτήριο για Νέα Υόρκη με το τρένο και τη στιγμή που ανακοινώθηκε το όνομά της βρισκόταν στο σταθμό του Λος Άντζελες, όταν έλαβε μήνυμα από τον Κάπρα ότι είχε αναδειχτεί νικήτρια. Έτσι η Κολμπέρ έσπευσε στην τελετή τη στιγμή που ετοιμάζονταν να βραβεύσουν με ειδικό όσκαρ για την προσφορά της στο χώρο της 7ης τέχνης, τη Σίρλεϊ Τεμπλ. Έτσι ανατέθηκε στην Τεμπλ να της παραδώσει το όσκαρ. Η ηθοποιός δε συμπαθούσε τον Κάπρα, αλλά στον ευχαριστήριο λόγο της παραδέχτηκε ότι όφειλε το βραβείο της σε εκείνον. Ο Κλαρκ Γκέιμπλ αναδείχτηκε επίσης νικητής, όπως κι ο Κάπρα, ο σεναριογράφος Ρόμπερτ Ρίσκιν και η ταινία.
Στη Φωλιά του Κούκου
Το One Flew Over The Cuckoo’s Nest παραγωγής 1975 είναι σε σκηνοθεσία Μίλος Φόρμαν και αποτελεί κινηματογραφική μεταφορά του ομώνυμου μυθιστορήματος του Κεν Κέισι και έχει ως πρωταγωνιστές τον Τζακ Νίκολσον και τη Λουίζ Φλέτσερ. Το φιλμ αυτό προτάθηκε για 9 βραβεία Όσκαρ κι απέσπασε πέντε και χαρακτηρίστηκε από την Βιβλιοθήκη του Κογκρέσου ως «πολιτιστικά, αισθητικά και ιστορικά σημαντική» και επιλέχθηκε να ενταχθεί στο Εθνικό Μητρώο Κινηματογράφου των Ηνωμένων Πολιτειών Αμερικής, ενώ το 1997 έλαβε την 20ή θέση ως μια από τις καλύτερες ταινίες όλων των εποχών από το Αμερικανικό Ινστιτούτο Κινηματογράφου.
Στο Όρεγκον του 1963, ο Ραντλ Πάτρικ Μακ Μέρφι (Τζακ Νίκολσον) ένας ψυχοπαθής εγκληματίας που εκτίει μικρή ποινή σε αγροτική φυλακή, μεταφέρεται σε ψυχιατρική κλινική. Ο Μακ Μέρφι ελπίζει πως εκεί θα περάσει τους τελευταίους μήνες της ποινής του σε ένα περιβάλλον πιο ήρεμο και αποφεύγοντας τη σκληρή δουλειά. Η πτέρυγα του Μακ Μέρφι όμως διευθύνεται από τη σκληρή και άκαμπτη νοσοκόμα Μίλντρεντ Ρέιτσεντ (Λουίζ Φλέτσερ), η οποία χρησιμοποιεί ανορθόδοξες ιατρικές μεθόδους προκειμένου να υποτάξει και να ταπεινώσει τους ασθενείς της. Ο Μακ Μέρφι ανακαλύπτει ότι οι ασθενείς φοβούνται περισσότερο τη Ρέιτσεντ από την επανένταξή τους στον έξω κόσμο και γρήγορα γίνεται αρχηγός μιας ομάδας ασθενών. Οι ασθενείς αυτοί είναι ο Μπίλι Μπίμπιτ (Μπραντ Ντουρίφ), ένας νέος που τραυλίζει από νευρικότητα, ο Τσάρλι Τσεσγουίκ (Σίντνεϊ Λάσικ), ένας άνδρας με συμπεριφορά και αντιδράσεις παιδιού, ο Μαρτίνι (Ντάνι Ντε Βίτο) που έχει παραισθήσεις, ο Ντέιλ Χάρντιγκ (Γουίλιαμ Ρέντφιλντ) ένας μορφωμένος παρανοϊκός και ο Τσιφ Μπρόμντεν (Γουιλ Σάμσον) ένας πανύψηλος κωφάλαλος Αμερικανός ιθαγενής. Ο Μακ Μέρφι συγκρούεται με τη νοσοκόμα Ρέιτσεντ και ένας πόλεμος νεύρων ξεσπάει ανάμεσά τους.
Ανάπτυξη
Σύμφωνα με τα λεγόμενα του σκηνοθέτη της ταινίας Μίλος Φόρμαν, πρώτη επιλογή για τον ρόλο του Μακ Μέρφι ήταν ο Μπαρτ Ρέινολντς, ενώ οι ηθοποιοί Τζέιμς Κάαν, Μάρλον Μπράντο και Τζιν Χάκμαν τον απέρριψαν. Ο ρόλος της ψυχρής και αυστηρής νοσοκόμας Ρέιτσεντ απορρίφθηκε από όλες τις ηθοποιούς τις οποίες προσέγγισαν για τον ρόλο. Μερικές από τις ηθοποιούς που τον απέρριψαν ήταν η Τζέιν Φόντα, η Σίρλεϊ Μακ Λέιν, η Αν Μπάνκροφτ, η Τζέραλντιν Πέιτζ, η Έλεν Μπέρστιν και η Άντζελα Λάνσμπερι. Το ρόλο ανέλαβε η άσημη Λουίζ Φλέτσερ και της απέφερε το Όσκαρ Α΄ γυναικείου ρόλου. Η ταινία γυρίστηκε στο νοσοκομείο του Όρεγκον όπου διαδραματίζεται το μυθιστόρημα. Το όνομα του τίτλου προέρχεται από αμερικανικό παιδικό τραγούδι, το οποίο στο μυθιστόρημα τραγουδά ο Τσάρλι Τσέσγουίκ.
Η ταινία έλαβε διθυραμβικές κριτικές μετά την κυκλοφορία της το 1975 κατάφερε να κερδίσει έξι χρυσές σφαίρες και προτάθηκε για 9 βραβεία όσκαρ. Τη βραδιά της 48ης απονομής των βραβείων το 1976, η ταινία απέσπασε 5 όσκαρ, στις πέντε βασικές κατηγορίες, ισοφαρίζοντας έτσι το ρεκόρ που κατείχε από το 1934 η ταινία του Φρανκ Κάπρα Συνέβη μια νύχτα. Στην κατηγορία καλύτερη ταινία, η ταινία κατάφερε να υπερισχύσει των ταινιών Τα σαγόνια του καρχαρία και Νάσβιλ.
Βράβευση
Καλύτερης Ταινίας – Μάικλ Ντάγκλας και Σολ Ζάετς
Σκηνοθεσίας – Μίλος Φόρμαν
Α΄ Ανδρικού Ρόλου – Τζακ Νίκολσον
Α΄ Γυναικείου Ρόλου – Λουίζ Φλέτσερ
Διασκευασμένου Σεναρίου – Λόρενς Χόουμπεν και Μπο Γκόλντμαν
Υποψηφιότητα
Β΄ Ανδρικού Ρόλου – Μπραντ Ντουρίφ
Φωτογραφίας – Χάσκελ Γουέξλερ και Μπιλ Μπάτλερ
Μουσικής επιμέλειας – Τζακ Νίτσε
Μοντάζ – Ρίτσαρντ Τσιού, Λάιζι Κλίνγκμαν και Σέλντον Καν
Η Σιωπή Των Αμνών
Το σενάριο της ταινίας έχει βασιστεί στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Τόμας Χάρις. Η νεαρή μαθητευόμενη πράκτορας του FBI Clarice Starling (Τζόντι Φόστερ) θα επισκεφθεί τον χρόνια έγκλειστο ιδιοφυή καννίβαλο, ψυχίατρο Hannibal Lecter (Άντονυ Χόπκινς) με σκοπό να του αποσπάσει πληροφορίες σχετικά με κάποιον κατ’ εξακολούθηση δολοφόνο (Τεντ Λεβίνι), ο οποίος έχει απαγάγει την κόρη (Μπρουκ Σμιθ) μιας γερουσιαστού. Για να αποσπάσει, όμως, τις πληροφορίες που θέλει, θα πρέπει να του ανοίξει τις πύλες της ψυχής της και να του μιλήσει για τη χειρότερη ανάμνηση των παιδικών της χρόνων.
Υπότιτλος (Tagline)
The only way to stop a killer is by going in to the mind of a madman. (Ο μόνος τρόπος για να σταματήσεις έναν δολοφόνο, είναι να μπεις στο μυαλό ενός τρελού.)
Ηθοποιοί και Χαρακτήρες
Τζόντι Φόστερ — Clarice Starling
Άντονυ Χόπκινς — Dr. Hannibal Lecter
Σκοτ Γκλεν — Jack Crawford
Τεντ Λεβίνι — Jame Gumb/Buffalo Bill
Άντονυ Χέαλντ — Frederick Chilton
Φράνκι Φέισον — Barney Matthews
Μπρουκ Σμιθ — Catherine Martin
Ανταπόκριση
Ο Άντονυ Χόπκινς κέρδισε διθυραμβικές κριτικές για το ρόλο του ως Hannibal Lecter, παρά το ότι η εμφάνισή του στην ταινία είναι μόλις 16 λεπτά. Η ερμηνεία του κέρδισε το Όσκαρ Α’ Ανδρικού Ρόλου και παραμένει ο μικρότερος Α΄ Ρόλος στην ιστορία των Όσκαρ, που κέρδισε το βραβείο.
Η ταινία κέρδισε πολύ καλές κριτικές. Πέρα από τον Άντονυ Χόπκινς η Τζόντι Φόστερ και ο Τεντ Λεβίνι κέρδισαν πολύ θετικά σχόλια για την ερμηνεία τους.
Καλύτερη Ταινία Όσκαρ
Σκηνοθεσία Όσκαρ Τζόναθαν Ντέμι
Διασκευασμένο Σενάριο Όσκαρ Τεντ Τάλυ
Α’ Αντρικής Ερμηνείας Όσκαρ Άντονυ Χόπκινς
Α’ Γυναικείας Ερμηνείας Όσκαρ Τζόντι Φόστερ
Share