O μοναδικός Oscar που έχει κερδίσει… Oscar

0
264
Βαθμολόγησε το άρθρο
[Total: 0 Average: 0]

Aν υπάρχει κάποιο γεγονός στα κινηματογραφικά που κλέβει την παράσταση κάθε χρόνο, τότε αυτό δεν είναι άλλο από τα Oscar. Yπάρχει ένα ενδιαφέρον παράδοξο που βρήκαμε και έχει να κάνει με τον μοναδικό… Oscar που βραβεύτηκε με Oscar.

 

Τη δεκαετία του 1940, ο στιχουργός Oscar Hammerstein II κέρδισε δύο Oscar, ένα για την ταινία “Lady Be Good” του 1941 και ένα για την ταινία “State Fair” του 1945. Το βραβείο του “Καλύτερου Τραγουδιού” το μοιράστηκε μαζί με τον Τζέρομ Κερν για το “The Last Time I Saw Paris” που ακούστηκε στην πρώτη ταινία και με τον Ρίτσαρντ Ρότζερς για το “It Might As Well Be Spring” που ακούστηκε στη δεύτερη.

Μερικά χρόνια πριν, το 1929, ο Όσκαρ Λάγκερστρομ αναγνωρίστηκε για τη δουλειά που έκανε στον ήχο στην ταινία “Raffles”, αν και εκείνη την εποχή η Ακαδημία έδινε το βραβείο “Καλύτερου Ήχου” σε ταινίες συνολικά και όχι σε υποψήφιους ξεχωριστά. Άρα δεν μπορούμε να πούμε ότι έχει πάρει Όσκαρ, τουλάχιστον με τη σημερινή έννοια του όρου.

Το 1948, ένας άλλος Όσκαρ, ο Όσκαρ Χομόλκα, κέρδισε μία υποψηφιότητα για τον δεύτερο ρόλο του στο “I Remember Mama” και το 1951, ο Όσκαρ Μίλαρντ κέρδισε κι αυτός μια υποψηφιότητα για το “Καλύτερο Σενάριο” με την ταινία “The Frogmen”. Και οι δύο όμως έφυγαν από τη βραδιά της τελετής με άδεια χέρια.

Μέχρι σήμερα, κανένας άλλος Oscar δεν έχει προταθεί για Oscar από το 1954, τη χρονιά που ο Όσκαρ Μπρόντνεϊ μαζί με τη Βαλεντίν Ντέιβις προτάθηκαν για το σενάριο της ταινίας “The Glenn Miller Story” -και δεν το πήραν.

Ποια όμως είναι η ιστορία των Oscar; Ποιες ταινίες και ποιες/οι ηθοποιοί έχουν κάνει ρεκόρ;

Όλα ξεκίνησαν όταν o ιδιοκτήτης της εταιρίας Metro Goldwyn Mayer (MGM) και αδιαμφισβήτητο αφεντικό της μέχρι τότε μικρής κινηματογραφικής βιομηχανίας, Λούις Μπ. Μάγερ, στην προσπάθειά του να αντιδράσει στις φήμες περί ανηθικότητας των κινηματογραφικών κυκλωμάτων, τις οποίες διέδιδαν τοπικά συνδικάτα και θρησκευτικές οργανώσεις, θέλησε να συσπειρώσει τους ανθρώπους που δραστηριοποιούνταν στη βιομηχανία του Χόλιγουντ.

Η Ακαδημία Κινηματογραφικών Τεχνών και Επιστημών δημιουργήθηκε το 1927, μετά από ένα δείπνο σε κεντρικό ξενοδοχείο, με στόχο να μεσολαβεί στις εργατικές διαφορές. Η αρχική σύνθεσή της περιελάμβανε 231 επαγγελματίες και από τους πέντε κλάδους του χώρου (ηθοποιοί, σκηνοθέτες, συγγραφείς, τεχνικοί και παραγωγοί). Ο Μάγερ επέβλεπε προσωπικά την επιλογή των μελών της Ακαδημίας, η δραστηριότητα της οποίας πολύ σύντομα επικεντρώθηκε στα κινηματογραφικά πράγματα.Αρχικώς, τα μέλη της Αμερικανικής ψήφιζαν το συνάδελφο της αρεσκείας τους και η τελική απόφαση για τους νικητές περνούσε από το Κεντρικό Συμβούλιο Κρίσεων.

Τα αποτελέσματα δίνονταν στις εφημερίδες για δημοσίευση στις 11 π.μ. τη μέρα των βραβείων. Αλλά το 1940, η εφημερίδα Los Angeles Times ανακοίνωνε τους νικητές στην έκδοση των 8:45. Την επόμενη χρονιά υιοθετήθηκε και διατηρείται έως σήμερα το σύστημα του κλειστού φακέλου και η πασίγνωστη φράση: «And the Οscar goes to…». Τα πρώτα βραβεία δόθηκαν στις 16 Μαΐου του 1929, σε μια κλειστή τελετή 250 ατόμων στο Blossom Room του ξενοδοχείου Roosevelt στο Χόλιγουντ, για ταινίες της περιόδου 1927 – 1928. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον δεν υπήρχες, καθώς οι νικητές ήταν γνωστοί από τις 18 Φεβρουαρίου, με την ανακοίνωση της θέσπισης των βραβείων.

Η πρώτη ομιλούσα ταινία The Jazz Singer αποφασίστηκε ότι δεν έπρεπε να συναγωνιστεί τις άλλες, και της δόθηκε ειδικό αγαλματίδιο. Ένα τέτοιο πήρε και ο Τσάρλι Τσάπλιν, μιας και δεν κατάφερε να αποσπάσει ούτε ένα βραβείο στις κατηγορίες σκηνοθεσίας, κωμωδίας, ερμηνείας και σεναρίου, για την ταινία του «Το Τσίρκο».

Για την ιστορία, το πρώτο Όσκαρ καλύτερης ταινίας πήγε στο πολεμικό δράμα Wings, που κέρδισε και τα εφέ. Ίσως μεγαλύτερος νικητής, η ταινία 7th Heaven, που απέσπασε τα βραβεία σκηνοθεσίας (Φράνκ Μπόρζειτζ), Σεναρίου και Γυναικείας Ερμηνείας (Τζάνετ Γκέινορ). Το Όσκαρ Α’ Ανδρικού Ρόλου απονεμήθηκε στον Έμιλ Γιάνινγκς για το Τhe Last Command, ο οποίος παρέλαβε το βραβείο του στη Γερμανία.Η τελετή αναμεταδόθηκε για πρώτη φορά ραδιοφωνικά το 1930 και τηλεοπτικά 23 χρόνια αργότερα, οπότε άρχισε πλέον να γίνεται ένα εξαιρετικά δημοφιλές χάπενινγκ.

Η ονομασία «Όσκαρ» πρωτοχρησιμοποιήθηκε το 1939. Για την πατρότητά της ερίζουν η Μπέτυ Ντέιβις, ο Σίντνεϊ Σκάλσκι και η βιβλιοθηκάριος της Ακαδημίας Μαργκαρετ Χέρικ… «Καλέ αυτός είναι φτυστός ο θειος μου, ο Όσκαρ» φέρεται να αναφώνησε όταν είδε το επίχρυσο αγαλματίδιο, το οποίο σχεδιάστηκε από τον Σέντρικ Γκίμπονς, αρχισχεδιαστή τότε της MGM.Σήμερα, η Ακαδημία αριθμεί 5.607 μέλη, τα οποία ξεχωρίζουν με την ψήφο τους τούς καλύτερους καλλιτέχνες της χρονιάς. Και όσο κι αν πολλοί έχουν αντιρρήσεις για τις επιλογές της Ακαδημίας, αφού συχνά δεν συμπλέουν με τα γούστα και τις επιλογές του κοινού, κάθε αμερικανός καλλιτέχνης επιθυμεί το Όσκαρ ως ανώτατη αναγνώριση της προσφοράς και των ικανοτήτων του στον τομέα του, και οι θεατές παρακολουθούν τουλάχιστον με ενδιαφέρον τις αποφάνσεις της Ακαδημίας.

Το Όσκαρ είναι ένα επιχρυσωμένο αγαλματίδιο από χαλκό και κασσίτερο, έχει ύψος 34 εκ., ζυγίζει περίπου 4 κιλά και το σχεδίασε ο Τζορτζ Στάνλεϊ. Πρόκειται για έναν γυμνό άνδρα, ο οποίος καρφώνει ένα ξίφος σε μια μπομπίνα που έχει πέντε ακτίνες. Οι πέντε ακτίνες είναι για κάθε κλάδο της Ακαδημίας δηλαδή για τους παραγωγούς, τους σκηνοθέτες, τους σεναριογράφους, τους ηθοποιούς και τους τεχνικούς. Για το όνομα του αγαλματιδίου έχουν ακουστεί αρκετά, ενώ εκείνη η εκδοχή που ακούγεται σαν πιο πιθανή είναι ότι μία υπάλληλος της ακαδημίας ονόματι Μάργκαρετ Χέρικ μόλις είδε το βραβείο είπε ότι μοιάζει σαν τον θείο της τον Όσκαρ.

H Ακαδημία αριθμεί πάνω από 6.500 μέλη και είναι αρκετά δύσκολο να ενταχθεί κάποιος σε αυτήν. Συνήθως για να γίνει κάποιος μέλος πρέπει να προταθεί από τουλάχιστον δύο άλλα μέλη. Τα ονόματα των μελών δεν αποκαλύπτονται αν και κάποια ονόματα έχουν δει το φως της δημοσιότητας.

Μια ταινία για να είναι υποψήφια θα πρέπει να έχει αρχίσει να προβάλλεται μεταξύ 1ης Ιανουαρίου και 31ης Δεκεμβρίου του προηγούμενου ημερολογιακού έτους. Θα πρέπει να έχει διάρκεια τουλάχιστον 40 λεπτά και να έχει γυριστεί σε φιλμ 35mm ή 70mm ή σε ψηφιακό φιλμ προοδευτικής σάρωσης με 24 ή 48 καρέ και ανάλυση τουλάχιστον 1280×720.

Κατηγορίες

  • Καλύτερη ταινία
  • Α’ Ανδρικός ρόλος
  • Α’ Γυναικείος ρόλος
  • Β’ Ανδρικός ρόλος
  • Β’ Γυναικείος ρόλος
  • Καλύτερη σκηνοθεσία
  • Καλύτερο προσαρμοσμένο σενάριο
  • Καλύτερο πρωτότυπο σενάριο
  • Καλύτερη ξενόγλωσση ταινία
  • Καλύτερα σκηνικά
  • Καλύτερη φωτογραφία
  • Καλύτερα κοστούμια
  • Καλύτερο ντοκυμαντέρ
  • Καλύτερο ντοκυμαντέρ μικρού μήκους
  • Καλύτερο μοντάζ
  • Καλύτερο μακιγιάζ
  • Καλύτερη μουσική επένδυση
  • Καλύτερο πρωτότυπο τραγούδι
  • Καλύτερη ταινία κινουμένων σχεδίων
  • Καλύτερη ταινία κινουμένων σχεδίων μικρού μήκους
  • Καλύτερη ταινία μικρού μήκους
  • Καλύτερος ήχος
  • Καλύτερα ηχητικά εφέ
  • Καλύτερα οπτικά εφέ

Ταινίες με τα περισσότερα Όσκαρ

11 Όσκαρ
Μπεν Χουρ (Ben-Hur), 1959 (12 υποψηφιότητες)
Τιτανικός (Titanic), 1997 (14 υποψηφιότητες)
Ο Άρχοντας των Δαχτυλιδιών: Η Επιστροφή του Βασιλιά (The Lord of the Rings: The Return of the King), 2003 (11 υποψηφιότητες)

10 Όσκαρ
West Side Story, 1961 (11 υποψηφιότητες)

9 Όσκαρ
Ζιζί (Gigi), 1958 (9 υποψηφιότητες)
Ο Τελευταίος Αυτοκράτορας (The Last Emperor), 1987 (9 υποψηφιότητες)
Ο Άγγλος ασθενής (The English Patient), 1996 (12 υποψηφιότητες)

Ταινίες με τις περισσότερες υποψηφιότητες

  • 14 υποψηφιότητες

Όλα για την Εύα (All About Eve), 1950 (6 βραβεία)
Τιτανικός (Titanic), 1997 (11 βραβεία)
La La Land (6 βραβεία)

  • 13 υποψηφιότητες

Όσα Παίρνει ο Άνεμος (Gone With The Wind), 1939 (8 βραβεία συν ένα Ειδικό και ένα Τεχνικό)
Όσο υπάρχουν άνθρωποι (From Here to Eternity), 1953 (8 βραβεία)
Μαίρη Πόππινς (Mary Poppins), 1964 (5 βραβεία)
Ποιος Φοβάται τη Βιρτζίνια Γουλφ (Who’s Afraid of Virginia Woolf?), 1966 (5 βραβεία)
Φόρεστ Γκαμπ (Forrest Gump), 1994 (6 βραβεία)
Ερωτευμένος Σαίξπηρ (Shakespeare in Love), 1998 (7 βραβεία)
Ο Άρχοντας των Δαχτυλιδιών: Η Συντροφιά του Δαχτυλιδιού (The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring), 2001 (4 βραβεία)
Σικάγο (Chicago), 2002 (6 βραβεία)
Η Απίστευτη Ιστορία του Μπέντζαμιν Μπάτον (The Curious Case of Benjamin Button) 2008 (3 βραβεία)

Ηθοποιοί με τα περισσότερα Όσκαρ

4 Όσκαρ
Κάθριν Χέπμπορν (12)

3 Όσκαρ
Ντάνιελ Ντέι-Λιούις (6)
Τζακ Νίκολσον (12)
Ίνγκριντ Μπέργκμαν (7)
Μέριλ Στριπ (21)
Ουόλτερ Μπρένναν (4)

2 Όσκαρ
Μαχερσάλα Αλί (2)
Κρίστοφ Βαλτς (2)
Σέλλεϊ Γουίντερς (4)
Νταϊάν Γουίστ (3)
Ρενέ Ζελβέγκερ (4)
Μάικλ Κέιν (6)
Άντονι Κουίν (4)
Γκάρι Κούπερ (5)
Τζέσικα Λανγκ (6)
Τζακ Λέμον (8)
Βίβιαν Λι (2)
Φράνσις ΜακΝτόρμαντ (5)
Φρέντρικ Μαρτς (5)
Κέιτ Μπλάνσετ (7)
Μάρλον Μπράντο (8)
Μέλβιν Ντάγκλας (3)
Μπέτι Ντέιβις (10)
Ντένζελ Ουάσινγκτον (8)
Πίτερ Ουστίνοφ (3)
Σον Πεν (5)
Λουίζ Ράινερ (2)
Τζέισον Ρόμπαρντς (3)
Μάγκι Σμιθ (6)
Χίλαρι Σουάνκ (2)
Κέβιν Σπέισι (2)
Ελίζαμπεθ Τέιλορ (5)
Γκλέντα Τζάκσον (4)
Σπένσερ Τρέισι (9)
Σάλι Φιλντ (3)
Τζέιν Φόντα (7)
Τζόντι Φόστερ (4)
Ρόμπερτ Ντε Νίρο (7)
Ολίβια Ντε Χάβιλαντ (5)
Τζιν Χάκμαν (5)
Τομ Χανκς (5)
Έλεν Χέιζ (2)
Ντάστιν Χόφμαν (7)

Ηθοποιοί με τις περισσότερες υποψηφιότητες

Μέριλ Στριπ – 21 υποψηφιότητες (3 νίκες)
Τζακ Νίκολσον – 12 υποψηφιότητες (3 νίκες)
Κάθριν Χέπμπορν – 12 υποψηφιότητες (4 νίκες)
Μπέτι Ντέιβις – 11 υποψηφιότητες (2 νίκες)
Λόρενς Ολίβιε – 10 υποψηφιότητες (1 νίκη)

Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας

1927: Τα Φτερά (Wings)
1928: Η Μελωδία του Μπρόντγουεϊ (The Broadway Melody)
1929: Ουδέν Νεότερον από το Δυτικό Μέτωπο (All Quiet on the Western Front)
1930: Σίμαρον (Cimarron)
1931: Γκραντ Οτέλ (Grand Hotel)
1932: Καβαλκάντι (Cavalcade)
1934: Συνέβη μια νύχτα (It Happened One Night)
1935: Ναυτική Ανταρσία (Mutiny on the Bounty)
1936: Ο μέγας Ζίγκφελντ (The Great Ziegfeld)
1937: Η Ζωή του Εμίλ Ζολά (The Life of Emile Zola)
1938: Δε θα τα πάρεις μαζί σου (You Can’t Take It with You)
1939: Όσα Παίρνει ο Άνεμος (Gone with the Wind)
1940: Ρεβέκκα (Rebecca)
1941: Η κοιλάδα της κατάρας / Η πράσινή μου κοιλάδα (How Green Was My Valley)
1942: Κυρία Μίνιβερ (Mrs. Miniver)
1943: Καζαμπλάνκα (Casablanca)
1944: Ο Δρόμος της Αγάπης (Going My Way)
1945: Το Χαμένο Σαββατοκύριακο (The Lost Weekend)
1946: Τα καλύτερα χρόνια της ζωής μας (The Best Years of Our Lives)
1947: Συμφωνία Κυρίων (Gentleman’s Agreement)
1948: Άμλετ (Hamlet)
1949: Όλοι οι Άνθρωποι του Βασιλιά (All the King’s Men)
1950: Όλα για την Εύα (All about Eve)
1951: Ένας Αμερικανός στο Παρίσι (An American in Paris)
1952: Το Όγδοο Θαύμα (The Greatest Show on Earth)
1953: Όσο υπάρχουν άνθρωποι / Από εδώ ως την αιωνιότητα (From Here to Eternity)
1954: Το λιμάνι της αγωνίας (On the Waterfront)
1955: Μάρτι (Marty)
1956: Ο Γύρος του Κόσμου σε 80 Μέρες (Around the World in 80 Days)
1957: Η Γέφυρα του Ποταμού Κβάι (The Bridge on the River Kwai)
1958: Ζιζί (Gigi)
1959: Μπεν Χουρ (Ben Hur)
1960: Η Γκαρσονιέρα (The Apartment)
1961: Γουέστ Σάιντ Στόρι (West Side Story)
1962: Ο Λόρενς της Αραβίας (Lawrence of Arabia)
1963: Τομ Τζόουνς (Tom Jones)
1964: Ωραία μου Κυρία (My Fair Lady)
1965: Η Μελωδία της Ευτυχίας (The Sound of Music)
1966: Ένας άνθρωπος για όλες τις εποχές (A Man for All Seasons)
1967: Ιστορία ενός Εγκλήματος (In the Heat of the Night)
1968: Όλιβερ! (Oliver!)
1969: Ο Καουμπόι του Μεσονυχτίου (Midnight Cowboy)
1970: Πάττον, ο θρύλος της Νορμανδίας (Patton)
1971: Ο Άνθρωπος από τη Γαλλία (The French Connection)
1972: Ο Νονός (The Godfather)
1973: Το Κεντρί (The Sting)
1974: Ο Νονός ΙΙ (The Godfather Part II)
1975: Στη Φωλιά του Κούκου (One Flew over the Cuckoo’s Nest)
1976: Ρόκυ (Rocky)
1977: Ο Νευρικός Εραστής (Annie Hall)
1978: Ο Ελαφοκυνηγός (The Deer Hunter)
1979: Κράμερ εναντίον Κράμερ (Kramer vs. Kramer)
1980: Συνηθισμένοι Άνθρωποι (Ordinary People)
1981: Οι Δρόμοι της Φωτιάς (Chariots of Fire)
1982: Γκάντι (Gandhi)
1983: Σχέσεις Στοργής (Terms of Endearment)
1984: Αμαντέους (Amadeus)
1985: Πέρα από την Αφρική (Out of Africa)
1986: Πλατούν (Platoon)
1987: Ο Τελευταίος Αυτοκράτορας (The Last Emperor)
1988: Ο Άνθρωπος της Βροχής (Rain Man)
1989: Ο Σωφέρ της Κυρίας Νταίζυ (Driving Miss Daisy)
1990: Χορεύοντας με τους Λύκους (Dances With Wolves)
1991: Η Σιωπή των Αμνών (The Silence of the Lambs)
1992: Οι Ασυγχώρητοι (Unforgiven)
1993: Η Λίστα του Σίντλερ (Schindler’s List)
1994: Φόρεστ Γκάμπ (Forrest Gump)
1995: Braveheart
1996: Ο Άγγλος ασθενής (The English Patient)
1997: Τιτανικός (Titanic)
1998: Ερωτευμένος Σαίξπηρ (Shakespeare in Love)
1999: American Beauty
2000: Ο Μονομάχος (Gladiator)
2001: Ένας Υπέροχος Άνθρωπος (A Beautiful Mind)
2002: Σικάγο (Chicago)
2003: Ο Άρχοντας των Δαχτυλιδιών: Η Επιστροφή του Βασιλιά (The Lord of the Rings: The Return of the King)
2004: Million Dollar Baby
2005: Crash
2006: Ο Πληροφοριοδότης (The Departed)
2007: Καμιά Πατρίδα για τους Μελλοθάνατους (No Country For Old Men)
2008: Slumdog Millionaire
2009: The Hurt Locker
2010: Ο Λόγος του Βασιλιά (The King’s Speech)
2011: The Artist
2012: Επιχείρηση: Argo (Argo)
2013: 12 Χρόνια Σκλάβος (12 Years a Slave)
2014: Birdman ή Η Απρόσμενη Αρετή της Αφέλειας (Birdman)
2015: Spotlight: Όλα στο Φως (Spotlight)
2016: Moonlight (ταινία)
2017: Η Μορφή του Νερού (The Shape of Water)
2018: Το Πράσινο Βιβλίο (Green Book)
2019: Παράσιτα (기생충)
2020: Nomadland

Cineramen

Νίκος Δρίβας

Facebook Twitter Google+

Δημιουργός και συντάκτης του www.cineramen.gr αλλά κυρίως φανατικός του σινεμά

Share

Δείτε ακόμα στο Cineramen

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.