[line]
[dropcap]Τ[/dropcap]ο Texas Chain Saw Massacre άλλαξε το είδος του τρόμου για πάντα , με την “ηχώ” της ταινίας να εξακολουθεί να γίνεται αισθητή μέχρι σήμερα , Μια ταινία που έχει αφήσει το δικό της στίγμα , αλλά και ιστορία , στο σινεμά , καθώς θεωρείται , και είναι , μια από τις πιο αξεπέραστες ταινίες τρόμου. Η σπλαχνική και σκοτεινή ιστορία μιας ομάδας νεαρών που πέφτει στα “χέρια” μιάς γκροτέσκ οικογένειας κανίβαλων , που συναντούν μια καλοκαιρινή μέρα του Τέξας , έχει αντιγραφεί συχνά , αλλά δεν έχει βελτιωθεί ποτέ. Το πρόσφατο , μάλιστα , sequel του Netflix – συγγνώμη requel – για το οποίο υπήρχαν κάποιες μικρές ελπίδες αναγέννησης του franchise (πλέον) , ήταν καταστροφικό . Και κάπου εδω σκάει η A24 (με τον εξαιρετικό κατάλογό της) , η οποία ανακοίνωνε την πολυαναμενόμενη επιστροφή του Ti West με μια νέα ταινία που σε πολλούς “El Professor” των social media έμοιαζε πολύ με την κλασική slasher φόρμουλα της δεκαετίας του ’70. Θα μπορούσε αυτό να είναι το νέο Massacre; Ίσως , αλλά , τελικά , είναι κάτι πολύ περισσότερο από ό,τι περιμένεις.
- Γράφει ο Παναγιώτης Πυλαρινός (CinemaFiles)
Ο West έχτισε την καριέρα του με μία σειρά από χαμηλού προϋπολογισμού ταινίες τρόμου που απεικονίζουν τη δεκαετία του ’70 και του ’80, συμπεριλαμβανομένου του cult slasher The House of the Devil του 2009 , το οποίο τον καθιέρωσε ως αντισυμβατικό ανεξάρτητο σκηνοθέτη με σκληροπυρηνικό σινεφιλικό ύφος. Για το X, που απεικονίζει και αναπαριστά την αγροτική Αμερική του 1979, ο West στράφηκε όχι μόνο στην αγάπη του για το νέο αμερικάνικο σινεμά της δεκαετίας του 1970 – όταν νέοι δημιουργοί κατέρριπταν τους κανόνες δοκιμάζοντας νέα πράγματα-, αλλά και στο πάθος του για τις χαμηλού προϋπολογισμού ταινίες τρόμου εκείνης της περιόδου.
Από την πρώτη του ταινία μεγάλου μήκους (το The Roost του 2005), ο West έχει αποδείξει την αγάπη του για τις ταινίες του είδους των ‘70s και ως ένας σκηνοθέτη που σέβεται την τέχνη. Σε αντίθεση με τον QT , οι ταινίες του West δεν αποτελούν φόρο τιμής στα ’70s , ΕΙΝΑΙ ταινίες των ’70s . Αν κοιτάξουμε οποιοδήποτε καρέ από τα: House of the Devil , The Innkeepers ή το Sacrament , θα πίστευε πραγματικά κανείς ότι γυρίστηκαν εκείνη την εποχή. Ως σκηνοθέτης, αισθητικά, ο Ti West (σίγουρα) γεννήθηκε σε λάθος εποχή, με το σκηνοθετικό του μάτι να έχει το όραμα μιας παλιάς ψυχής.
Τα δακτυλικά αποτυπώματα της κλασικής ταινίας του Tobe Hooper είναι παντού στη νέα συγκλονιστική ταινία του West . Φορτώνει τις κάμερές του με 16άρι φίλμ και στέλνει 6 φιλόδοξους νεαρούς Τεξανούς (η ταινία γυρίστηκε στη Νέα Ζηλανδία) – δύο στριπιζέζ, έναν βετεράνο του Βιετνάμ, έναν παραγωγό, έναν σκηνοθέτη στο ξεκίνημα του και την φαινομενικά ήσυχη κοπέλα του με βλέμμα όλο αθωότητα – να βρουν ένα απομονωμένο ράντσο για να γυρίσουν τo “αριστούργημα” τους με τίτλο The Farmer’s Daughter. Η ταινία έχει στόχο να κάνει επανάσταση στο πορνό με τις καλλιτεχνικές της αξίες, που θα σαγηνέψουν τον κοινό θεατή εξασφαλίζοντας εκατομμύρια στους συντελεστές. Η ομάδα, όμως, θα μπλέξει με τους μυστηριώδεις οικοδεσπότες και καταλήγει να ζει ανείπωτα φρικαλέες καταστάσεις.
Το X φοράει περήφανα τις vintage ρίζες του , καθώς υπάρχουν τόσο οι οπτικές επιρροές των κλασικών ταινιών τρόμου όσο και οι σκηνοθετικές επιλογές , που κάνουν την ταινία να μοιάζει με ταινία της δεκαετίας του ’70. Το ενίοτε παράξενο και τρελό μοντάζ , τα wipe transitions , η vintage φωτογραφία , ακόμη και το soundtrack προκαλούν αυτή την παλιομοδίτικη αίσθηση. Υπάρχουν λίγα πράγματα , απο τούτο ‘δω , που δεν θα βλέπαμε σε μια ταινία της δεκαετίας του ’70 (εκτός ίσως από κάποια γραφική βία) , με την κινηματογράφηση του Eliot Rockett να είναι εξαιρετική όχι μόνο γιατί πρέπει αλλά στο να δείχνει και να είναι ελκυστική. Υπάρχουν πολλές ξεχωριστές γωνίες και επιλογές πλάνων, που συμβαδίζουν με την αίσθηση της ταινίας και του δίπολου απόδοσης/ανατροπής , για να μην αναφέρουμε το εξαιρετικό sound design, αλλά και την “to the point” χρήση των μουσικών κομματιών. Ωστόσο, το πιο ισχυρό εργαλείο για τη συνολική αποτελεσματικότητα της ταινίας βρίσκεται στο μοντάζ, καθώς ο David Kashevaroff και ο West δίνουν απλόχερα με τα cut τους, μερικές από τις πιο εντυπωσιακές εικόνες που έχω δει φέτος.
Το δε “τυράκι” του πορνό του X, δίνει την ευκαιρία όχι μόνο για περισσότερο σεξ και γυμνό από ό,τι θα έβλεπες συνήθως σε μια mainstream ταινία , αλλά και σε μια ιστορία για την επιθυμία εναντίον της καταστολής , την παλιά γενιά εναντίον της νεότερης , τη βιομηχανία πορνό εναντίον του τυπικού χριστιανικού τρόπου ζωής , αλλά και την meta-επιρροή της A24 , σχετικά με τη δημιουργία ταινιών , τις ταινίες τρόμου , τη λογοκρισία , τη θρησκεία , ακόμη και τη μοίρα … θεματικά που παίζουν σωρηδόν στίς ταινίες της.
Ο ρυθμός του X είναι αργός. Στην πραγματικότητα , όμως , είναι σαν μια αργή αποπλάνηση, καθώς οσο η ταινία εξελίσσεται, δείχνει να θέλει να επενδύσει στούς χαρακτήρες. Χαρακτήρες εκπληκτικά συμπαθείς, κρατώντας όμως , το σενάριο σταθερά στον κόσμο του τρόμου , εξερευνώντας τη γήρανση και το βιολογικό ρολόι που χτυπάει. Λάβετε επίσης υπόψην ότι ο West χρησιμοποιεί τον σωματικό τρόμο, οχι μόνο για να “ενοχλήσει” τον θεατή, αλλά το χρησιμοποιεί ως έναν τρόπο να προσεγγίσει την αντίληψή μας για τη νεανικότητα και το πόσο λίγο αλλάζουν οι επιθυμίες μας με την πάροδο του χρόνου.
Με τις επιρροές αλλά και τα σκηνοθετικά τρίκ να περισσεύουν, ο Ti West έφτιαξε το δικό του μοναδικό κομμάτι ψυχαγωγίας , επιδεικνύοντας μεγάλη δεξιοτεχνία στο να δημιουργεί τρανταχτές σεκάνς και να κρατά τη βία του βάναυση αλλά στο ελάχιστο. Μην φοβάστε , υπάρχει άφθονο gore (φροντισμένο απο τούς μάγους της WETA) , αλλά ο σκηνοθέτης το χρησιμοποιεί με σύνεση.
Με απίστευτη ατμόσφαιρα (ενισχυμένη από μια κυκλοθυμική παρτιτούρα των Tyler Bates και Chelsea Wolfe), ένα συμπαγές καστ , ένα έξυπνο σενάριο (με έντονο τον θρησκευτικό φανατισμό) και καθαρή καλλιτεχνική ορμή και φαντασία , αυτή είναι μια από τις καλύτερες ταινίες τρόμου που εχω δει εδω και αρκετό καιρό. Μία ωδή στο ανεξάρτητο σινεμά όλων των ειδών – από ταινίες για ενήλικες, slasher ταινίες και φιλμ δημιουργών – και ταυτόχρονα μία ανάκληση μιας εποχής γεμάτης αλλαγές, το X “τεμαχίζει” τις παραδοσιακές συνθήκες του είδους και παραδίδει μία καταιγιστικά απολαυστική διαδρομή ανάμεσα στη νεότητα και την αναπόδραστη θνητότητα.
Ναι… το X του Ti West είναι ένα εξαιρετικό slasher , μια φρέσκια ματιά στον vintage τρόμο και μια αναδρομή στα grindhouse φίλμ των ’70s , που θα ενθουσιάσει το κοινό του horror του σήμερα, αλλά, και του παρελθόντος. X marks the spot!
ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ: ★★★★☆
– Ακόμα, μπορείτε να δείτε:
[line]
[accordion id=”my-accordion”] [accordion_item parent_id=”my-accordion” title=”Διάρκεια” open=”false”] [counter num_start=”0″ num_end=”106″ num_prefix=” ” num_suffix=”” num_speed=”5″ num_color=”#9b59b6 “text_above=”Διάρκεια” text_below=”Λεπτά” text_color=”#000000″] [/accordion_item][/accordion]
[accordion id=”my-accordion”] [accordion_item parent_id=”my-accordion” title=”Πρωταγωνιστούν” open=”false”] [icon_list] [icon_list_item type=”check”] Jenna Ortega [/icon_list_item] [icon_list_item type=”check”] Mia Goth [/icon_list_item] [icon_list_item type=”check”] Brittany Snow [/icon_list_item] [/icon_list] [/accordion_item][/accordion]
[line]
X Trailer [feature_headline type=”left, center, right” level=”h2″ looks_like=”h4″ icon=”youtube-play”]
[author title=”Cineramen” author_id=””]
[share title=”Share” facebook=”true” twitter=”true” google_plus=”true” linkedin=”true” pinterest=”true” reddit=”true” email=”true”]
[content_band bg_color=”#e4e4e4″ border=”all”] [container] [custom_headline style=”margin: 0;” type=”center” level=”h4″ looks_like=”h4″ accent=”true”]Δείτε ακόμα στο Cineramen[/custom_headline] [/container] [/content_band]
[recent_posts count=”1″ orientation=”horizontal” category=”kritikes”] [recent_posts count=”1″ no_image=”true” orientation=”vertical” category=”trailers” offset=”2″ ]
[recent_posts count=”1″ category=”afierwmata” no_image=”true”]
[recent_posts count=”1″ category=”themata” no_image=”true”]
[recent_posts count=”1″ category=”eidiseis” no_image=”true”]