Παρασκευή, 29 Μαρτίου, 2024
Cineramen Rebranded Logo

Φανατικοί του κινηματογράφου με αγάπη για κριτικές, αφιερώματα και πρόσφατες ειδήσεις από το χώρο της μεγάλης και της μικρής οθόνης, αλλά και από τον κόσμο των videogames. 🎥🍿👾

ΑρχικήΚριτικέςΚριτική για την ταινία The Traitor

Κριτική για την ταινία The Traitor

Βαθμολόγησε το άρθρο
[Total: 1 Average: 5]
Βαθμολόγησε το άρθρο
[Total: 1 Average: 5]

[line]

[dropcap]Α[/dropcap]πο το Hollywood στήν τηλεόραση και τούμπαλιν – βλ. το magnum opus του Francis Ford Coppola και την καλύτερη σειρά όλων των εποχών … The Sopranos – η Μαφία ή όπως είναι και το οριγκινάλε brand όνομά της, Κόζα Νόστρα, έχει χαράξει με χρυσά γράμματα την ιστορία της σε πανί και γυαλί αντίστοιχα.

  • Γράφει ο Παναγιώτης Πυλαρινός (CinemaFiles)

Το “Traitor” (Il Traditore), όμως, του χαρισματικού Ιταλού σκηνοθέτη Marco Bellocchio θέλει να χαράξει τη δική του πορεία και πάρει την δική του θέση , στήν μεγάλη λίστα του μαφιόζικου σινεμά , καθώς φτιάχνει μια ταινία “behind the scenes” με πρωταγωνιστές τους πραγματικούς “άντρες τιμής” της Σικελίας , οι οποίοι προσήχθησαν στη δικαιοσύνη – τις δεκαετίες ‘80 και ‘90 –  στοχεύοντας στόν ρεαλισμό και ουχί στον εντυπωσιασμό , τοποθετώντας το φίλμ δίπλα στο εκπληκτικό -δικό του- Good Morning, Night (Buongiorno, notte) του 2003 , με θέμα την δολοφονία του χριστιανοδημοκράτη πολιτικού Aldo Moro , ως μια κλασική μελέτη για μια άρρωστη κοινωνία.

Έχοντας αφοσιώσει όλη την καριέρα του στην επανεξέταση της πολιτικής Ιστορίας της Ιταλίας και την ενδελεχή διερεύνηση της εύθραυστης ταυτότητάς της, ο Marco Bellocchio καταπιάνεται με την αληθινή ιστορία του πληροφοριοδότη που σόκαρε την κοινή γνώμη με την απόφασή του να στραφεί ενάντια στην σικελική Μαφία – και τους επικίνδυνους πρώην συντρόφους του. Στο κέντρο της ιστορίας αυτής δε θα μπορούσε παρά να είναι η διαβόητη «Δίκη Μάξι», που άλλαξε για πάντα τον αγώνα κατά της μαφιόζικης δραστηριότητας στην Ιταλία, τραντάζοντας συθέμελα το πολιτικοκοινωνικό σύστημα της χώρας.

Οι σκοτεινές συναλλαγές της μαφίας , που πέρασαν από το εμπόριο ποτών και τσιγάρων στη δισεκατομμυρίων δολαρίων “βιομηχανία” της ηρωίνης , έχουν αλλάξει με την πάροδο των ετών και, όπως δείχνει το The Traitor, έχει απομείνει λίγη «τιμή» στους γκάνγκστερ. Κάπου εκεί στίς αρχές της δεκαετίας του ‘80, και ενω ο πόλεμος ανάμεσα στους επικεφαλής της σισιλιάνικης Μαφίας για το εμπόριο της ηρωίνης συνεχίζει να μαίνεται σκληρός , ένα από τα παλαιότερα μέλη της Κόζα Νόστρα, ο Tommaso Buscetta  θα καταφύγει στη Βραζιλία, όπου και βρίσκει καταφύγιο , ενω παρακολουθεί το ξεκαθάρισμα λογαριασμών από μακριά. Όταν, όμως, μαθαίνει για τη δολοφονία των γιων του και του αδελφού του στο Παλέρμο, καταλαβαίνει πια ότι μπορεί να είναι ο επόμενος.

Μετά τη σύλληψή του και έκδοσή του στην Ιταλία από την βραζιλιάνικη αστυνομία, ο Buscetta παίρνει μια απόφαση που θα αλλάξει τα πάντα για την Μαφία: αποφασίζει να συναντηθεί με τον δικαστή Giovanni Falcone  και να προδώσει τον αιώνιο όρκο που έχει δώσει στην Κόζα Νόστρα, ανοίγοντας τους ασκούς του Αιόλου για όλους τους εμπλεκομένους.

Ένας αέρας στυλιζαρίσματος παραμένει σε όλη την ταινία , όπου μέσα στα 145 λεπτά της , ο  Bellocchio μας βυθίζει στα βάθη της σικελικής οργάνωσης: φόνοι, ανταλλαγές πυροβολισμών και συνεχείς συγκρούσεις. Με το επίκεντρο της ταινίας να είναι η μαρτυρία του Buscetta στη δεύτερη δίκη της Μαφίας εναντίον του μεγάλου αρχηγού Salvatore Riina (Nicola Calì) , ο  Bellocchio απλώνει την ιστορία του μέσα απο τρείς δεκαετίες (1980-2000) , απεικονίζει τα “σεισμικά” γεγονότα που τάραξαν την Ιταλία , με ένα επίπεδο βαρύτητας και μυθοπλασίας που μερικές φορές παρεμποδίζει την δραματική ικανοποίηση του θεατή , με την οπερική μουσική του Nicola Piovani να “δένει” το αποτέλεσμα.

Η προδοσία είναι μια θεματική που η ταινία εξερευνά ακούραστα, ακριβώς επειδή μας κάνει να αναρωτηθούμε σχετικά με την αλλαγή. Μπορεί ένας άνδρας να αλλάξει πραγματικά και σε βάθος κατά τη διάρκεια της ζωής του ή απλώς προσποιείται; Είναι η αλλαγή ένας τρόπος θεραπείας, εξιλέωσης; Πήρε την απόφαση αυτή ο Buscetta, ο οποίος αρνήθηκε τον χαρακτηρισμό του πληροφοριοδότη όλη του τη ζωή, με στόχο την εξιλέωση αυτή, για να γίνει ένας άλλος άνδρας; Ή μήπως απλώς ήθελε να πετύχει τη δική του δικαιοσύνη;

Μάλιστα , προς το τέλος η ταινία προχωρά διερευνώντας την “υποκρισία” του Buscetta – ενός άνδρα που έχει κατηγορηθεί για πολλαπλά εγκλήματα (συμπεριλαμβανομένης της δολοφονίας) και έχει ζήσει μια ζωή που κρέμεται από έναν περίπλοκο ιστό ψεμάτων, αποφασίζοντας ξαφνικά να αγκαλιάσει την “αλήθεια” για να κρύψει τη δική του.

Ο Bellocchio παίζει εδώ με την φωτιά και το ξέρει , ωστόσο πλησιάζει το υλικό του με ένα όμορφα τοποθετημένο τρόπο και στυλ (αν και μερικές φορές παραφουσκομένο σεναριακά) ώστε να δώσει στον έμπειρο και διαβασμένο θεατή αυτό που ζητάει. Τι γίνεται με αυτούς , όμως , που δεν το έχουν με την “ιστορία”; Για κάτι τέτοιες περιπτώσεις , υπάρχει πάντα η Wikipedia ή ακόμη καλύτερα το πολύ καλό ντοκιμαντέρ που υπάρχει στούς servers του Netflix, με τον τίτλο Our Godfather.

Σκηνοθεσία και φωτογραφία στο vintage ύφος της εποχής, επεξηγηματικά flash-back και τηλεοπτικά επίκαιρα της εποχής που βοηθούν τον θεατή, συμπληρώνουν το κινηματογραφικό όραμα του Ιταλού σκηνοθέτη, αλλά ο “άσσος” στο μανίκι του Bellocchio είναι ο ηθοποιός Pierfrancesco Favino (Rush), ο οποίος με μια σοβαρή ερμηνευτική ένταση δίνει σάρκα και οστά στην απεικόνιση του Tommaso Buscetta.

Υπάρχει ποτέ τιμή στην προδοσία; Εάν το σύστημα στο οποίο ορκίζεσαι πίστη αίματος δεν υποστηρίζει πλέον τις παραδοσιακές του αξίες, δεν θα πρέπει να μιλήσεις εναντίον του; Τούτες οι ηθικές ασάφειες και τα ζητήματα της κληρονομιάς, της φιλίας, της οικογένειας και της ακεραιότητας στο The Traitor του Marco Bellochio είναι τα ισχυρότερα σημεία μιας φιλόδοξης προσθήκης σε μια μακρά σειρά ταινιών και μια “Σκορσέζικη μελέτη/ματιά” στίς “εσωτερικές λειτουργίες” της Κόζα Νόστρα.

Trivia: Η ταινία ήταν υποψήφια για τον Χρυσό Φοίνικα του Φεστιβάλ Καννών του 2019 , καθώς και για τέσσερα βραβεία της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας Κινηματογράφου, ενω ήταν και η επίσημη πρόταση της Ιταλίας για τα βραβεία Όσκαρ.

ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ: ★★★✬☆

– Ακόμα, μπορείτε να δείτε:

[line]

[accordion id=”my-accordion”] [accordion_item parent_id=”my-accordion” title=”Διάρκεια” open=”false”] [counter num_start=”0″ num_end=”155″ num_prefix=” ” num_suffix=”” num_speed=”5″ num_color=”#9b59b6 “text_above=”Διάρκεια” text_below=”Λεπτά” text_color=”#000000″] [/accordion_item][/accordion]

[accordion id=”my-accordion”] [accordion_item parent_id=”my-accordion” title=”Πρωταγωνιστούν” open=”false”] [icon_list] [icon_list_item type=”check”] Pierfrancesco Favino [/icon_list_item] [icon_list_item type=”check”] Luigi Lo Cascio [/icon_list_item] [icon_list_item type=”check”] Fausto Russo Alesi [/icon_list_item] [/icon_list] [/accordion_item][/accordion]

[line]

Τraitor Trailer [feature_headline type=”left, center, right” level=”h2″ looks_like=”h4″ icon=”youtube-play”]

[line]

[author title=”Cineramen” author_id=””]

[share title=”Share” facebook=”true” twitter=”true” google_plus=”true” linkedin=”true” pinterest=”true” reddit=”true” email=”true”]

[content_band bg_color=”#e4e4e4″ border=”all”] [container] [custom_headline style=”margin: 0;” type=”center” level=”h4″ looks_like=”h4″ accent=”true”]Δείτε ακόμα στο Cineramen[/custom_headline] [/container] [/content_band]

[recent_posts count=”1″ orientation=”horizontal” category=”kritikes”] [recent_posts count=”1″ no_image=”true” orientation=”vertical” category=”trailers” offset=”2″ ]

[recent_posts count=”1″ category=”afierwmata” no_image=”true”]

[recent_posts count=”1″ category=”themata” no_image=”true”]

[recent_posts count=”1″ category=”eidiseis” no_image=”true”]

 

Νίκος Δρίβας
Νίκος Δρίβαςhttps://www.cineramen.gr
Δημιουργός και συντάκτης του Cineramen αλλά κυρίως φανατικός του σινεμά.
ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΑΦΗΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΠΟ ΤΟΝ ΣΥΝΤΑΚΤΗ