[line]
[dropcap]Ο[/dropcap] Jordan Peele, δεν είναι τυχαίος ή άγνωστος. Ξεκίνησε ως γραφιάς / ηθοποιός σε διάφορες σειρές , στίς αρχές των ‘00ς , μέχρι που έκανε το μεγάλο μπάμ με τα αξεπέραστα κωμικά σκετσάκια του στήν πετυχημένη σειρά Key and Peele. Με το οσκαρικό Get Out όμως , έσπασε τον ομφάλιο λώρο , ώστε να γεννηθεί (για τους πιο πολλούς) ένας σκηνοθέτης που έμελε να επαναπροσδιορίσει το μοντέρνο σινεμά τρόμου. Με το Us μου τα χάλασε , ενω το τρίτο πόνημα του, είναι μια μεγάλη σε εύρος ταινία, και με μια “τολμηρή” υπόθεση, που δεν της λείπουν ποτέ ιδέες ή set pieces …. Απλώς δεν λειτουργεί.
Βλέπεται ως σεναριογράφος – πλέον – τρόμου , o Peele , είναι ένας έντονος παρατηρητής των media και της κουλτούρας , πράγματα που είδαμε στις 2 πρώτες του προσπάθειες , τοποθετώντας και αυτή του την ταινία ανάμεσα στους παίκτες της κινηματογραφικής και τηλεοπτικής βιομηχανίας, κάτι που του επιτρέπει να εμβαθύνει στις εμμονές του με την σόου μπίζνες. Αλλά, όπως και με τη δεύτερη ταινία του, Us, ο Peele “πετάει” στο πανί πολλές έννοιες που φαίνεται να απαιτούν είτε πολύ περισσότερη είτε πολύ λιγότερη εξήγηση, ενώ αγνόησε βασικά στοιχεία της πλοκής και των χαρακτήρων που θα συνδύαζαν όλα τα κομμάτια του σε ενα ικανοποιητικό φινάλε. (Τούτου λεχθέντος, οι θεατές που βρίσκονταν στο μήκος κύματος του Us μπορεί κάλλιστα να βρεθούν στην ίδια “θέση” , για το τι έχει να προσφέρει το Nope).
Αφού ο πατέρας τους , Otis Haywood Sr. (Keith David) πεθαίνει σε ένα παράξενο ατύχημα, ο Otis Jr. (Daniel Kaluuya) – το γεγονός ότι αναφέρεται συνεχώς ως “OJ” είναι κυριολεκτικό τρολάρισμα – και η Emmy (Keke Palmer) κληρονομούν το Haywood Hollywood Ranch, μια αξιοσέβαστη φάρμα που προμηθεύει εκπαιδευμένα άλογα για τη βιομηχανία του θεάματος. (Οι Haywoods ισχυρίζονται ότι είναι οι απόγονοι του τζόκεϊ που οδήγησε το άλογο στο πρωτοποριακό φίλμ μικρού μήκους του Eadward Muybridge το 1878 «The Horse in Motion».)
Ο ήπιος, λακωνικός OJ παραμένει αφοσιωμένος στην καθημερινή δουλειά της συντήρησης του ράντζου, ενώ η πολυλογού αδερφή του έχει άλλες φιλοδοξίες για την σόου μπίζνες. Με τα “ζωντανά” άλογα να “δίνουν” την θέση τους , όλο και περισσότερο από CGI, ο OJ αναγκάζεται να πουλήσει ενα μεγάλο μέρος των αλόγων του ράντζου σε ένα γειτονικό λούνα παρκ με θέμα την Άγρια Δύση που διαχειρίζεται ο πρώην παιδικός αστέρας Jupe (Steven Yeun), ο οποίος επέζησε από ένα τραυματικό περιστατικό που συνέβη κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων της δεκαετίας του ’90.
Αυτά πριν ο OJ και η Emmy καταλάβουν ότι ένα UFO αιωρείται πάνω από το ράντσο , κάτι που θα τους κάνει να ξεκινήσουν την εκμετάλλευση του γεγονότος πρός όφελός τους. (Ο Jupe, εν τω μεταξύ, έχει τα δικά του σχέδια για να εκμεταλλευτεί αυτό το φαινόμενο). Ο OJ και η Emerald αρχίζουν να παρατηρούν ανεξήγητα φαινόμενα στο ράντσο τους, τα οποία τους οδηγούν σε απίστευτες ανακαλύψεις που έρχονται από ψηλά. Θα αποπειραθούν λοιπόν να αποτυπώσουν τα μυστήρια στην κάμερα. Τα πράγματα κλιμακώνονται, καθώς τα αδέλφια επιστρατεύουν την εξειδικευμένη βοήθεια του υπαλλήλου ενός καταστήματος ηλεκτρονικών και ενός βετεράνου κινηματογραφιστή. Καθώς οι προσπάθειές τους περνούν ένα σημείο χωρίς επιστροφή, οι ήρωές μας παρασύρονται στο μάτι μιας ανεπανόρθωτης καταιγίδας.
Το να πούμε περισσότερα θα πρέπει να μπούμε στην “περιοχή” των spoiler, αλλά αυτό που τονίσουμε πρώτα , είναι , οτι το Nope είναι μια ταινία που αδικεί τον εαυτό της δημιουργώντας μια πλούσια ταπετσαρία ιστοριών που δεν καταλήγουν πουθενά. Οι κανόνες για το πώς κάποιος προσελκύει ή δεν προσελκύει την προσοχή του εξωγήινου δεν έχουν και τόσο νόημα, και η ανάλυση είναι σύνηθες και τυχαία. Ο Peele παραμένει κύριος της γεμάτης με σασπένς σκηνή και το Nope έχει αρκετές, καθώς ο OJ και η Emmy και η παρέα τους αγωνίζονται να ξεφύγουν και στη συνέχεια να τεκμηριώσουν την “ύπαρξη” του εξωγήινου που αιωρείται από πάνω τους. Αλλά καθώς η ταινία προσπαθεί με το έτσι θέλω να περάσει μεταφορές και συμβολισμούς – οι άνθρωποι που μάχονται με μια καταναλωτική μανία , η αίσθηση ανικανοποίητου όσον αφορά την απόκτηση και συλλογή υλικών αγαθών , το Hollywood ως μια απο τις κατ΄εξοχήν μηχανές παραγωγής καταναλωτισμού …. – τα κομμάτια απλώς δεν … κολλάνε.
Ακόμη , όμως , και με τις ελλείψεις του σεναρίου , ο Peele έχει εξαιρετικό μάτι στο να αποτυπώνει τα πάντα, με εξαιρετικά set-pieces … από τις λεπτομέρειες ενός σκηνικού της Tinseltown μέχρι το μεγαλείο των φαραγγιών λίγο έξω από το Λος Άντζελες. Ο εξαιρετικός DP Hoyte Van Hoytema (πουλέν του Nolan , απο Interstellar και δώθε), κινηματογραφώντας με κάμερες IMAX, αποτυπώνει την ατμόσφαιρα μιας ποικιλίας τοποθεσιών στη Νότια Καλιφόρνια , από το φωτεινό σετ της κωμικής σειράς του νεαρού Jupe μέχρι την απεραντοσύνη της φάρμας Haywood, που συχνά καλύπτεται από σκιερά νυχτερινά πλάνα που τονίζουν το λευκό των ματιών του Kaluuya , ενω το πραγματικά φοβερό sound design , δίνουν στα πλάνα του μια απίστευτη ένταση. Και αυτά όμως καταλήγουν σταγόνα , στόν “ωκεανό” των 135 λεπτών!!
Δεν μπορούμε να κατηγορήσουμε τον Peele ότι δημιουργεί “εκ του ασφαλούς” , αλλά όσο πιο μακριά ξεφεύγει , από τη λιτή σεναριακή συνοχή του Get Out , τόσο πιο διχαστικές και μπερδεμένες γίνονται οι ταινίες του. Αυτό μπορεί κάλλιστα να είναι το ζητούμενο – προσωπικά με αφήνει αδιάφορο – και το Nope σίγουρα θα πυροδοτήσει νέες συζητήσεις σχετικά με το τι κάνει, και γιατί, και αν αξίζει τον κόπο. Εγω απο την δική μου μεριά το ένιωσα σαν τέσσερις πολλά υποσχόμενες ταινίες , με θεαματικά set-pieces , με τον Peele να μην ξέρει τελικά ποιόν κινηματογραφικό “δρόμο” να διαλέξει , ακόμη κι αν προβάλουν την δύναμη και το ταλέντο του σκηνοθέτη.
ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ: ★✬☆☆☆
– Ακόμα, μπορείτε να δείτε:
[line]
[accordion id=”my-accordion”] [accordion_item parent_id=”my-accordion” title=”Διάρκεια” open=”false”] [counter num_start=”0″ num_end=”135″ num_prefix=” ” num_suffix=”” num_speed=”5″ num_color=”#9b59b6 “text_above=”Διάρκεια” text_below=”Λεπτά” text_color=”#000000″] [/accordion_item][/accordion]
[accordion id=”my-accordion”] [accordion_item parent_id=”my-accordion” title=”Πρωταγωνιστούν” open=”false”] [icon_list] [icon_list_item type=”check”] Keke Palmer [/icon_list_item] [icon_list_item type=”check”] Daniel Kaluuya [/icon_list_item] [icon_list_item type=”check”] Steven Yeun [/icon_list_item] [/icon_list] [/accordion_item][/accordion]
[line]
[line]
[author title=”Cineramen” author_id=””]
[share title=”Share” facebook=”true” twitter=”true” google_plus=”true” linkedin=”true” pinterest=”true” reddit=”true” email=”true”]
[content_band bg_color=”#e4e4e4″ border=”all”] [container] [custom_headline style=”margin: 0;” type=”center” level=”h4″ looks_like=”h4″ accent=”true”]Δείτε ακόμα στο Cineramen[/custom_headline] [/container] [/content_band]
[recent_posts count=”1″ orientation=”horizontal” category=”kritikes”] [recent_posts count=”1″ no_image=”true” orientation=”vertical” category=”trailers” offset=”2″ ]
[recent_posts count=”1″ category=”afierwmata” no_image=”true”]
[recent_posts count=”1″ category=”themata” no_image=”true”]
[recent_posts count=”1″ category=”eidiseis” no_image=”true”]