Κριτική για την ταινία Free Guy

0
1135
Βαθμολόγησε το άρθρο

Ο Guy (Ryan Reynolds) είναι ένας ταμίας τράπεζας με απλή ζωή. Εκπέμπει θετικότητα και αισιοδοξία. Τον διακατέχει πάθος για τη ζωή μέχρι που ανακαλύπτει πως δεν είναι παρά ένας εφεδρικός παίκτης ενός ιδιαίτερα βίαιου open-world videogame, του Free City. Ο Guy αποφασίζει να γίνει ο ήρωας της δικής του ιστορίας, να γίνει ο τύπος που θα σώσει τον ίδιο του τον κόσμο, προτού να είναι πολύ αργά.

  • Γράφει ο Παναγιώτης Πυλαρινός (CinemaFiles)

Η κωμωδία δράσης “Free Guy” είναι ίσως η καλύτερη (live action) video game ταινία που έγινε ποτέ – όχι επειδή είναι μια πιστή προσαρμογή ενός δημοφιλούς βιντεοπαιχνιδιού (που δεν υπάρχει), αλλά επειδή μέσα απο τα αστεία και τις εκρήξεις της , κρύβει μια γνήσια αγάπη για την κουλτούρα των ίδιων των παιχνιδιών και για τους ανθρώπους του (gamer και μη) .

Μια ταινία , για την οποία μάλιστα ο ίδιος ο Reynolds , δήλωσε οτι είναι η καλύτερη που έχει γυρίσει . Μια δήλωση που σίγουρα θα γεμίσει με απορία τούς πολλούς φαν του Deadpool …. για την οποια όμως τείνω να συμφωνήσω. Βλέπεται , ταινίες με ιστορίες εμπνευσμένες ή επικεντρωμένες απο τον αχανή κόσμο των βιντεοπαιχνιδιών , πέφτουν συνήθως στήν μετριότητα ή (ακόμη χειρότερο) δεν δεσμεύονται σε αυτό που πρεσβεύουν . Ναι , έχουμε το πρόσφατο και αρκετά επιτυχημένο reboot του Jumanji, το οποίο λαμβάνει χώρα σε ένα vintage βιντεοπαιχνίδι , ή το αγαπημένο Wreck-It Ralph που ακολουθεί έναν χαρακτήρα βιντεοπαιχνιδιών μέσα από κάποιο είδος υπαρξιακής κρίσης . Αλλά το Free Guy του Shawn Levy μπορεί να “φουσκώνει” απο υπερηφάνεια , ως η πρώτη ταινία που κατάλαβε πλήρως το τοπίο της σημερινής βιομηχανίας βιντεοπαιχνιδιών.

Επιφανειακά, η ιστορία επικεντρώνεται σε έναν NPC (Non-Playing Character , “βοηθητικοί” χαρακτήρες ενός video game) με το όνομα Guy που μαθαίνει ότι ο κόσμος του είναι ένα βιντεοπαιχνίδι τύπου GTA . Ένας γενναιόδωρος και νομοταγής τραπεζικός υπάλληλος , του οποίου ο κώδικας “σπάει” όταν θα περάσει απο μπροστά του η Millie aka MolotovGirl (Gomer – Killing Eve) υπο τούς ήχους της Mariah Carey και του… Fantasy . Και τότε για τον Guy, θα αλλάξει ο κόσμος του… και μαζί ο δικός μας .

Εκτός του κόσμου του παιχνιδιού, η Millie , σχεδιάστρια παιχνιδιών , παίζει το Free City για να βρει αποδείξεις για τον κώδικα που έφτιαξε η ίδια και ο συνεργάτης της Keys (Joe Keery) , ο οποίος είχε κλαπεί από τον “ιδρυτή” της Free City , Antwan (Taika Waititi). Καθώς ο Guy έχει βάλει “στόχο” την καρδιά της Millie , “σπάει” τη ρουτίνα του NPC του , μαθαίνοντας περισσότερα για την ατομικότητα και την πραγματική μοίρα του , ώστε να γίνει ήρωας του παιχνιδιού του.

Μπορεί το σενάριο των Zach Penn & Matt Liberman να δανείζεται αναφορές απο ταινίες όπως τα : Wreck It Ralph , The Truman Show , Grounghog Day , ακόμη -και- θα τολμήσω να πω το υπέροχο Purple Rose of Cairo (ναι , ο Guy είναι τόσο “σοβαρός” και αθώος όσο ο Tom Baxter) και αρκετά ακόμη , αλλά ο Guy τους πετυχαίνει αυτό που θέλει , και γίνεται μια διασκεδαστική και συναρπαστική κωμωδία δράσης που είναι επίσης μια θαυμάσια ωδή στο σημερινό τοπίο των online παιχνιδιών .

Η λειτουργικότητα του Free City παίζει μπάλλα μεταξύ των περιοχών των GTA, Fortnite, Saints Row και Overwatch, ωστόσο έχει το ίδιο αποτέλεσμα με το  … Tron όπου στέκεται από μόνο του ως ένας διασκεδαστικός κόσμος με ένα σύνολο κανόνων που ταιριάζουν στο τρέχον online τοπίο . Ο σκηνοθέτης Shawn Levy συνειδητοποιεί πλήρως αυτόν τον ανοιχτό κόσμο όπου η αισθητική των βιντεοπαιχνιδιών είναι γεμάτη χρώμα , αλλά και βία , ενώ η ίδια η Free City αποπνέει ζωντάνια και ζωή. Ο Levy έχοντας αρκετή πείρα με big budget ταινίες μπολιασμένες με μπόλικο CGI (τριλογία Night at the Museum) , γνωρίζει πώς να προσφέρει καλά χορογραφημένες σκηνές δράσης. Περιττό να πούμε ότι όλες οι σκηνές δράσης είναι διασκεδαστικές και εξίσου όμορφα “κατασκευασμένες” με τον ίδιο τον κόσμο του παιχνιδιού .

Εκτός από το πόσο καλά απεικονίζεται η οικοδόμηση της Free City , η ταινία  λάμπει μέσα από το σενάριο του Matt Lieberman και του Zak Penn , αποτυπώνοντας με ακρίβεια το τοπίο της σύγχρονης κουλτούρας των βιντεοπαιχνιδιών. Όταν λέω ότι αυτή η ταινία κατανοεί την τρέχουσα κουλτούρα στο gaming , εννοώ ότι σχεδόν κάθε πτυχή της βιομηχανίας είναι παρούσα και γεμάτη με gamer ορολογίες (κάνουν cameo , μέσα απο τα κανάλια τους στο YouTube , πολλοί γνωστοί gamers) , ενω σχολιάζει παράλληλα και τις “περίεργες” επιχειρηματικές πρακτικές των στούντιο ανάπτυξης παιχνιδιών. Οι εντελώς ναρκισσιστικές και λάθος επιλογές του αφεντικού της Free City , Antwan , δεν απέχουν πολύ από την πραγματικότητα  που βλέπουμε να κάνουν σήμερα οι επικεφαλής των εταιρειών ανάπτυξης παιχνιδιών. Είναι αστείο να βλέπεις αυτή την ταινία, η οποία αρχικά υποτίθεται ότι θα κυκλοφορούσε πριν από την κυκλοφορία παιχνιδιών όπως το Cyberpunk 2077, διασκεδάζοντας έτσι με την εγωιστική διαχείριση της οποίας τα “αφεντικά” οδηγούν σε υπανάπτυκτα και ημιτελή παιχνίδια.

Η ταινία έχει μια τέλεια ισορροπία χωρίς να επηρεάζει τους “gamers” ή να αποξενώνει τον μέσο θεατή Έχει αδύναμες περιοχές και λαθάκια στο γεμάτο 2ωρο του , αλλά οι τολμηρές επιλογές στήν αφήγηση και την κινηματογραφική δομή του , μαζί με διάσπαρτα plot twists το κάνουν πιο θεματικά πολύπλοκο από το αναμενόμενο. Κάτι που το βρήκα κομμάτι πιο αποτελεσματικό από το Ready Player One, καθώς ποδίδει την αρχική του ιδέα στο εκπληκτικά ισχυρό του πνεύμα, το πάθος του και την – μέσα απο την καρδιά για τα παιχνίδια – εκτέλεση του, η οποία εξελίσσεται… μέχρι την τρίτη πράξη.

Βλέπεται το Free Guy μπορεί να είναι πνευματικό παιδί της 20th Century Fox , έπεσε όμως στήν “φάκα” (ευτυχώς χωρίς άσχημες επιπτώσεις) της Disney , με την εξαγορά της το 2019 . Και εδω ερχόμαστε στήν αναφορά μας στο τρίτο μέρος , καθώς ως (πλέον) μέρος της οικογένειας της μαμάς Disney , γίνονται οι απαραίτητες “παρεμβάσεις” (βλ. τοποθέτηση προϊόντος) . Ακόμη όμως και αυτές μένουν πιστές στο ύφος της ταινίας και δεν γεμίζουν με “ιούς” τον αλγόριθμο του Levy .

Κεφάλαιο Reynolds: Μέσα στην περασμένη δεκαετία, ο Ryan Reynolds έπαιζε απλώς παραλλαγές του εαυτού του με σχεδόν κάθε ρόλο, ακόμη και πρίν την “καταιγίδα” Deadpool . Εδω όμως απεικονίζει με συνέπεια έναν διαφορετικό  χαρακτήρα , ο οποίος “χτίζεται” σε ολη την ταινία . Είναι ολόκληρη η βλάβη του. Ως Guy, ο Reynolds εκφράζει μια νέα ερμηνευτική γκάμα. Επειδή ο χαρακτήρας του προορίζεται να είναι ένας NPC που στερείται βάθους , ο Reynolds εφαρμόζει έναν γοητευτικά ερμηνευτικό χαρακτήρα με ελάχιστο έως καθόλου αέρα … Reynolds. Ίσως είναι η πρώτη φορά όπου ο Ryan Reynolds παίζει έναν διαφορετικό χαρακτήρα.

Το Free Guy είναι ακριβώς το είδος του καλοκαιρινού blockbuster … που περιμέναμε όλο το καλοκαίρι. Συνεχίζει την παράξενη παράδοση σύμφωνα με την οποία οι περισσότερες από τις καλύτερες ταινίες βιντεοπαιχνιδιών είναι αυτές που δεν βασίζονται σε βιντεοπαιχνίδι , με το αποτέλεσμα να κρίνεται ως μια γρήγορη, εξαιρετικά εφευρετική κωμωδία δράσης καθώς απεικονίζει τις δημιουργικές δυνατότητες τόσο των παιχνιδιών όσο και των ταινιών. Ready Player …. Fun !

ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ: ★★★✬☆

– Ακόμα, μπορείτε να δείτε:


0
Λεπτά
 
  • Ryan Reynolds
  • Taika Waititi
  • Jodie Comer

Free Guy Trailer

Cineramen

Νίκος Δρίβας

Facebook Twitter Google+

Δημιουργός και συντάκτης του www.cineramen.gr αλλά κυρίως φανατικός του σινεμά

Share

Δείτε ακόμα στο Cineramen

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.