Κριτική για την ταινία Ενήλικοι στην Αίθουσα

0
1010
Βαθμολόγησε το άρθρο
[Total: 2   Average: 5/5]

Πίσω από κλειστές πόρτες, διαδραματίζεται μια παγκόσμια ιστορία: Εκείνη ενός λαού παγιδευμένου σε ένα κολοσσιαίο χρέος.
Μια επιβεβλημένη λιτότητα ενάντια στην ανθρωπότητα και την επιβίωση.
Μια ιστορία όπου ο καθένας παίζει το δικό του ρόλο, όπου οι χαρακτήρες δεν είναι ούτε καλοί ούτε κακοί, αλλά καθοδηγούμενοι από τις συνέπειες της δικής τους αντίληψης για το τι είναι σωστό να κάνουν.
Μια ασφυκτική παγίδα όπου οι ήρωες οδηγούνται στη διχόνοια.
Μια αρχαία ελληνική τραγωδία στη σύγχρονη εποχή.

  • Γράφει ο Παναγιώτης Πυλαρινός από το Cinemafiles

Ιδιάζουσα περίπτωση, το τελευταίο πόνημα του 86χρονου Κώστα Γαβρά και το πρώτο που ασχολείται με την πολιτική της πατρίδας του , μετά το ιστορικό θρίλερ Z. Ενα πόνημα το οποίο δίχασε -ειδικά τα social media – και άναψε φωτιές (πρίν ακόμη “ανάψει” το φως της λάμπας του προβολέα της σκοτεινής αίθουσας) , ενω ανάγκασε ολόκληρο IMDB να αποσυρεί ή μάλλον καλύτερα , διαγράψει κριτικές , απο ανθρώπους που δεν είχαν δει καν την ταινία.

Έφτασε λοιπόν -μετά το Φεστιβάλ της Βενετίας- και η σειρά μας να δούμε την πολυαναμενόμενη ταινία, η οποία μας εξιστορεί τα γεγονότα που πραγματοποιήθηκαν κατά το πρώτο εξάμηνο του 2015, όταν ο Γιάννης Βαρουφάκης διορίστηκε από τον νέο και αριστερό Πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα (Αλέξανδρο Μπορδούμη ) για να σώσει την Ελλάδα από την οικονομική καταστροφή , ως Υπουργός Οικονομικών .

Κάπου εδω -και θα έπρεπε να το κάνουμε απο την αρχή- να αναφέρουμε οτι η άποψή μας δεν αποτελεί πολιτικό κριτήριο, αλλά καθαρά κινηματογραφικό και εκεί θα επικεντρωθούμε.

Ο Γαβράς , με γυρίσματα σε Παρίσι, τη Ρίγα, τις Βρυξέλλες, τη Φρανκφούρτη και Λονδίνο , βασίζεται και διασκευάζει σεναριακά το ομώνυμο βιβλίο του πρώην Υπουργού Οικονομικών , μετον ίδιο τίτλο , το οποίο κυκλοφόρησε στα ελληνικά το 2017 και μας μεταφέρει στο χρονικό των διαπραγματεύσεων της Ελλάδας στο Eurogroup και σε όλα όσα συνέβησαν σε εκείνες της έντονες συναντήσεις όπου και η τύχη της χώρας μας κρεμόταν από μια κλωστή , σε μια απο τις χειρότερες στιγμές της.

Κάτι μεταξύ ενός δραματοποιημένου ντοκιμαντέρ και ταινίας επιχειρεί να περάσει με την κινηματογραφική του ματιά ο Κώστας Γαβράς , δίνοντας στόν Γιάνη τον ρόλο του κεντρικού ήρωα και συχνά-πυκνά αφηγητή , κλείνοντας παράλληλα το μάτι σε μια σχεδόν αγιοποίηση/δικαίωση, του πρωταγωνιστή του. Και αυτό γιατί όσοι έχουν παρακολουθήσει την πορεία του αναγνωρισμένου σκηνοθέτη , θα γνωρίζουν ότι αυτό που τον ενδιαφέρει, από πολύ νωρίς, δεν είναι η ιδεολογία τόσο, όσο οι μηχανισμοί και τον τρόπο με τον οποίο τα άτομα συνθλίβονται κάτω από αυτούς.

Αν και τέτοιου είδους ταινίες “φημίζονται’ για τη θεατρική όσο και για την φαινομενική ανία τους , εντούτοις η ταινία μπορεί να αποτελέσει ένα μικρό κομμάτι ψυχαγωγίας , έστω και αν διαρκεί 124 λεπτά. Ο Γαβράς με σωστό ρυθμό προσπαθεί -και στο μεγαλύτερο μέρος , πετυχαίνει- να δώσει έναν έντονο χαρακτήρα στην ταινία χωρίς όμως να λείπουν και οι στιγμές με μαύρο χιούμορ , ενω παράλληλα προσπαθεί να ξεπεράσει όλες τις γραφειοκρατικές διαδικασίες και να διερευνήσει τις ανθρώπινες δοκιμασίες πίσω από τα πρωτόκολλα.

Ο Γαβράς με μια δόση ειρωνείας προσδίδει στο φιλμ του μια νότα αρχαίας ελληνικής τραγωδίας στη σύγχρονη εποχή , ρίχνοντας τον ήρωά του μέσα σε ενα “λάκο” ανθρώπων χωρίς ηθική πυξίδα και παράλληλα αποκαλύπτει πως όλες οι διαμάχες ανάμεσα στα κράτη μέλη της Ευρώπης δεν είναι και πολύ διαφορετικές από μια “τυπική” διαμάχη σε ενα νηπιαγωγείο , σατυρίζοντας τους. Βέβαια η ειρωνεία, έρχεται από τον τονισμό του τίτλοε της ταινίας, εκεί όπου κάθε αξιωματούχος της ΕΕ πιστεύει ότι είναι ο μόνος ενήλικας στο δωμάτιο, αλλά λίγοι από αυτούς συμπεριφέρονται έτσι!.

Ο Γαβράς όμως δεν σταματά εκεί , καθώς προς τέρψη των θεατών φτάνει στήν κορύφωση με ενα χορικό – το οποίο νομίζεις πως είναι βγαλμένο απο κάποια ξεχασμένη ταινία του Δαλιανίδη – που δραματοποιεί, ναι μεν , εκείνες τις 17 ατελείωτες ώρες, χορεύοντας στο “σκοτάδι” της Ευρωπαϊκής Ενωσης, αλλά που καταλήγει -μαζί με την μουσική του Alexandre Desplat (ενα αποτέλεσμα μάλλον ανέμπνευστο που “μυρίζει” greek mouzaka και tzatziki)- στήν γελοιοποίηση.

Ο Κώστας Γαβράς γεμίζει την ταινία, επίσης, με χοντροκομμένους συμβολισμούς και μηνύματα (η σκηνή με τον ξιφία , απλά “αξέχαστη”) , οι οποίες όμως καταλήγουν (και αυτές) υπερβολικές και στα όρια του θεατρινισμού με σκοπό να υπογραμμιστεί το εθνικό δράμα.

Εκεί όμως που η ταινία χτυπάει το jackpot και γίνεται -πλάκα,πλάκα- ένας απο τούς λόγους να επενδύσεις στούς Ενήλικους , οφείλεται στον πρωταγωνιστή του , Χρήστο Λούλη. Με μια εξαιρετική ερμνηνεία και άρθρωση (στα αγγλικά μέρη της τανίας) , ο Λούλης έχει “κοπιάρει” τέλεια τον πρώην Υπουργό , μεταφέροντας στο πανί την ρητορική του στόφα , αλλά και τις οικονομικές του γνώσεις , μακριά απο την stardom δυναμική του “original” Yani , κάτι που τον βοηθάει να ξεφύγει από την μανιέρα της καρικατούρας. Αλλά και το υπόλοιπο cast -με φοβερή ομοιότητα ηθοποιών/υπουργών- υποστηρίζει την ταινία , εκτός απο τον Αλέξανδρο Μπουρδούμη ως Αλέξη Τσίπρα , ο οποίος με το άδειο βλέμμα του αλλα και την στατική ερμηνεία του, γίνεται ο “αδύναμος κρίκος” της ταινίας.

Σε τεχνικό επίπεδο και με την βοήθεια του DoP Γιώργου Αρβανίτη, ο οποίος “ζωντανεύει” τις αίθουσες συνεδριάσεων (ενα μεγάλο μέρος διαδραματίζεται εκεί) η ταινία πείθει , ώστε να γίνεσαι μάρτυρας των – πόσο αληθινών (γιατί είναι) δεν ξέρουμε – γεγονότων που ξεδιπλώνονται μπροστά μας.

Το Adults in the Room είναι μια ταινία που αναδεικνύει με (σχεδόν) έξυπνο τρόπο , και με τρόπο που την καθιστά προσιτή σε όλους, μερικές από τις “λειτουργίες” της εξουσίας , έστω και μέσα απο την “στοχευμένη” τέχνη την οποία πρεσβεύει ο δημιουργός του. Ως σκηνοθέτης , ο Κώστας Γαβράς ήταν αυτονόητο ποιανού την ιστορία θα επέλεγε να μας διηγηθεί. Τώρα αν αυτή είναι η σωστή ή η λάθος πλευρά, θα το δείξει η κινηματογραφική ιστορία. Άλλωστε τα είπαμε και στην αρχή, είναι θέμα του που στέκεσαι εσύ , ο θεατής , όταν παρακολουθείς την ιστορία. Εμείς επιμένουμε … κινηματογραφικά!

  • ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΑ ΣΤΟ ODEON ΟΠΕΡΑ ΑΠΟ ΤΕΤΑΡΤΗ 2 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ

ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ: ★★.5

– Ακόμα, μπορείτε να δείτε:


0
Λεπτά
 
  • Χρήστος Λούλης
  • Αλέξανδρος Μπουρδούμης
  • Ούλριχ Τουκούρ
 

Ενήλικοι Στην Αίθουσα Trailer


Cineramen

Νίκος Δρίβας

Facebook Twitter Google+

Δημιουργός και συντάκτης του www.cineramen.gr αλλά κυρίως φανατικός του σινεμά

Share

Δείτε ακόμα στο Cineramen

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.