Κριτική για την ταινία Blonde

0
969
Βαθμολόγησε το άρθρο
[Total: 9 Average: 4]

Η Marilyn Monroe (ή Norma Jeane όπως ήταν το πραγματικό της όνομα) αποτέλεσε, και αποτελεί ακόμα, σημείο αναφοράς στην κινηματογραφική ιστορία του Hollywood, ορίζοντας την έννοια ενός μοντέρνου κινηματογραφικού sex symbol μέσα από τις ερμηνείες της (ενδεικτικά Gentlemen Prefer Blondes, Seven Year Itch, Some Like it Hot), την εντυπωσιακή της εμφάνιση, και την πλούσια ερωτική ζωή της που περιείχε 3 γάμους, αρκετές εφήμερες σχέσεις και πολλές φήμες.

 

Αυτή την πολύπλευρη προσωπικότητα καλείται να αποτυπώσει κινηματογραφικά ο ξεχωριστός Andrew Dominik, δημιουργός του όμορφου και ελεγειακού γουέστερν με τον… αποκαλυπτικό τίτλο The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford, καθώς και του αλληγορικού Killing Them Softly, ο οποίος μετά από 10 χρόνια επιστρέφει με το πιο μεγαλεπήβολο σχέδιό του. Έχοντας σαν βάση το πολυσέλιδο βιβλίο της Joyce Carol Oates και την πολυσχιδή προσωπικότητα της Marilyn, ο Νεοζηλανδός δημιουργός παραδίδει ένα επικών διαστάσεων φιλμ το οποίο παρακολουθεί το μεγαλύτερο μέρος της ζωής της, εστιάζοντας κυρίως στο προσωπικό κομμάτι. Σε όλη αυτή τη διαδρομή τονίζονται ως σταθμοί τα δύσκολα παιδικά χρόνια (καθοριστική η απουσία του πατέρα της), η σεξουαλική κακοποίηση στα πρώτα επαγγελματικά της βήματα, και στη συνέχεια οι αποτυχημένες εγκυμοσύνες.

Και ο Dominik, ένας σκηνοθέτης που έχει αποτυπώσει στο παρελθόν με ιδιαίτερα στιλιζαρισμένο τρόπο τη σωματική βία, αποδεικνύεται χειμαρρώδης στην απόδοση της ωμής ψυχολογικής βίας που δέχεται η πρωταγωνίστρια. Με ορμητική διάθεση δημιουργεί συχνά αμηχανία, φέρνοντας σε άβολη θέση το κοινό του καθώς μεταβιβάζει την ψυχοφθόρα πορεία της πρωταγωνίστριας στους θεατές, αλλά με μπόλικες δόσεις υπερβολής στο μελόδραμα και στις σεξουαλικές σκηνές, που οδηγούν σε ένα πνιγηρό (κατά στιγμές σε βαθμό παροξυσμού) αποτέλεσμα μιας γυναίκας που δείχνει υπέρμετρα εύθραυστη.

Και το σημείο κλειδί σε αυτή την εξιστόρηση είναι η διττή φύση της σταρ Marilyn και της κοπέλας Norma, αποκαλύπτοντας ότι ολόκληρη η εικόνα της Monroe ήταν μια πλαστή εικόνα, ένας ρόλος που (θεωρητικά) μπορούσε να αντέξει την φαλλοκρατική (καλλιτεχνική) κοινωνία και να καλύψει την έλλειψη πατρικής φιγούρας, με την Norma να βρίσκει τον εαυτό της σε ελάχιστες στιγμές προσωπικής πρόσκαιρης χαράς, ή παραδόξως ανά στιγμές μέσα από ταύτιση με κινηματογραφικούς ρόλους, καθώς συνεχώς υποδυόταν την Marilyn εκτός σκηνής.

Για να παρουσιάσει όλα τα παραπάνω ο Dominik εμφανίζεται ιδιαίτερα γαλαντόμος, χρησιμοποιώντας απλόχερα πολλά τεχνικά τερτίπια. Βασικό η εναλλαγή ασπρόμαυρης και έγχρωμης εικόνας, παίζοντας και ανάμεσα σε Marilyn και Norma, χωρίς να είναι πάντα απόλυτος ο διαχωρισμός, όπως πιθανότατα συνέβαινε και στο μυαλό της αμερικανής ηθοποιού. Από κει και πέρα, ασυνήθιστες γωνίες λήψης, πολλά γκρο πλαν στην πρωταγωνίστρια, παραμορφωμένες εικόνες, και ορισμένα «οριακά» πλάνα σε ερωτικές σκηνές και σε… γυναικολογικής φύσεως στιγμές. Αλλά από ένα σημείο και μετά φαίνεται ότι η υπερβολή που διακατέχει το όλο εγχείρημα περνάει και στα τεχνικά, καταλήγοντας σε ένα βιρτουοζικό σύνολο επίδειξης που δεν εξυπηρετεί ουσιαστικά την ιστορία.

Αυτή η προσέγγιση  θα φτάσει μέχρι την ερμηνεία της πρωταγωνίστριας, με την κάτι παραπάνω από φιλότιμη Ana de Armas να καλείται να φέρει εις πέρας τον ιδιαίτερα απαιτητικό πρωταγωνιστικό ρόλο. Και υπό την καθοδήγηση του σκηνοθέτη μοιάζει να γίνεται ακόμα πιο απαιτητικός, με την Armas να παρασύρεται και αυτή με τη σειρά της προς την υπερβολή, παρόλο που σε μεγάλο βαθμό εκφράζει πετυχημένα το σεξαπίλ της Marilyn αλλά και την αστάθεια του χαρακτήρα της. Δίπλα της όλοι οι υπόλοιποι χαρακτήρες υστερούν αισθητά, χωρίς να έχουν χρόνο να δώσουν κάτι ουσιαστικό,  παρά το καλό υποστηρικτικό καστ όπου συναντάμε τους Adrien Brody, Bobby Cannavale, Julianne Nicholson.

Ένα μεγαλόπνοο αλλά υπερβολικό στην αποτύπωσή του έργο, που μέσα από τα υπέρμετρα τεχνικά κόλπα του καταλήγει σε μια κουραστικά δακρύβρεχτη όπως καταγράφεται πορεία της πρωταγωνίστριας.

ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ: ★★☆☆☆

– Ακόμα, μπορείτε να δείτε:


0
Λεπτά
  • Ana de Armas
  • Adrien Brody
  • Sara Paxton

Blonde Trailer


Cineramen

Γιώργος Νυκταράκης

Share

Δείτε ακόμα στο Cineramen

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.