Οι συνθήκες εργασίας στο Hollywood έχει αποκαλυφθεί πως ειδικά τα τελευταία χρόνια είναι απαράδεκτες. Έτσι λοιπόν μετά τους σεναριογράφους εργαζόμενους στη κινηματογραφική και τηλεοπτική βιομηχανία που κατέβηκαν σε απεργία, για καλύτερες συνθήκες εργασίας, έχουμε και νέες κινητοποιήσεις.
Στη δίνη της μεγαλύτερης κρίσης του από το 1980 βρίσκεται του Hollywood, αφού το σωματείο των ηθοποιών ανακοίνωσε ότι κατεβαίνει και αυτό σε απεργία από τα μεσάνυχτα. Οι διαπραγματεύσεις με τα μεγάλα στούντιο κράτησαν πολλούς μήνες, αλλά δεν βρέθηκε η χρυσή τομή.
Η απεργία έρχεται να προστεθεί σε αυτή των σεναριογράφων, που βρίσκεται ήδη στην 73η ημέρας. Τα δύο σωματεία έχουν να κατέβουν σε κοινή απεργία από το 1960, όταν πρόεδρος του σωματείου των ηθοποιών ήταν τότε ο Ρόναλντ Ρίγκαν. Είναι ενδεικτικό της αποφασιστικότητας που υπάρχει πως το ποσοστό των ηθοποιών που εξουσιοδότησε την απεργία έφτασε το 98%.
Αυτή ήταν η δήλωση του διαπραγματευτή για την πλευρά των ηθοποιών, Duncan Crabtree-Ireland: «Τα στούντιο και οι streamers έχουν εφαρμόσει τεράστιες μονομερείς αλλαγές στο επιχειρηματικό μοντέλο του κλάδου μας, ενώ ταυτόχρονα επιμένουν να διατηρούμε τα συμβόλαιά μας παγωμένα.
Δεν αντιμετωπίζετε έτσι έναν αξιόλογο, σεβαστό συνεργάτη και έναν ουσιαστικό συνεισφέροντα. Η άρνησή τους να ασχοληθούν ουσιαστικά με τις βασικές προτάσεις μας και η θεμελιώδης ασέβεια που επιδεικνύεται στα μέλη μας, είναι αυτό που μας οδήγησε σε αυτό το σημείο. Τα στούντιο και οι streamers έχουν υποτιμήσει την αποφασιστικότητα των μελών μας και πρόκειται να το ανακαλύψουν πλήρως».
Περίπου 160.000 καλλιτέχνες σταμάτησαν την εργασία τους τα μεσάνυχτα της Παρασκευής στο Λος Άντζελες αφότου κηρύχθηκε η απεργία, με αποτέλεσμα να σταματήσουν οι περισσότερες κινηματογραφικές και τηλεοπτικές παραγωγές των ΗΠΑ.
Το Screen Actors Guild (SAG), το σωματείο των ηθοποιών δηλαδή, θέλει οι κολοσσοί του streaming να συμφωνήσουν σε μια δικαιότερη κατανομή των κερδών και καλύτερες συνθήκες εργασίας. Το σωματείο αναζητά επίσης εγγυήσεις ότι η τεχνητή νοημοσύνη (AI) και τα ψηφιακά δημιουργημένα πρόσωπα και φωνές, δεν θα χρησιμοποιηθούν για να αντικαταστήσουν τους ηθοποιούς.
Όσο διαρκεί η απεργία, οι ηθοποιοί δεν μπορούν να εμφανιστούν σε ταινίες ή ακόμη και να προωθήσουν ταινίες που έχουν ήδη γυρίσει. Ως αποτέλεσμα, οι Cillian Murphy, Matt Damon και Emily Blunt αποχώρησαν από την πρεμιέρα του Oppenheimer του Christopher Nolan στο Λονδίνο το βράδυ της Πέμπτης καθώς κηρυσσόταν η απεργία. Ο σκηνοθέτης της ταινίας στο μεταξύ, ο Christopher Nolan, είπε στο κοινό που παρευρισκόταν στον κινηματογράφο ότι «έφυγαν για να γράψουν τα πλακάτ τους», προσθέτοντας ότι τους υποστηρίζει στον αγώνα τους.
Αρκετοί ηθοποιοί μπήκαν στο Instagram για να εκφράσουν την υποστήριξή τους στην απεργία, όπως ο πρωταγωνιστής του Better Call Saul, Bob Odenkirk, η Cynthia Nixon του Sex and the City και η βετεράνα του Χόλιγουντ, Jamie Lee Curtis.
Για να αντιμετωπιστούν οι ανησυχίες σχετικά με τη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης, τα μεγάλα στούντιο έχουν προσφέρει αυτό που αποκαλούν «πρωτοποριακή πρόταση» που υποτίθεται θα προστατεύει την ψηφιακή ομοιότητα των ηθοποιών και θα απαιτεί τη συγκατάθεσή τους όταν χρησιμοποιούνται ψηφιακά αντίγραφα σε σειρές ή γίνονται αλλαγές. Το σωματείο ωστόσο απέρριψε την προσφορά, που έγινε από τη Συμμαχία Παραγωγών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (AMPTP).
Ο εκτελεστικός διευθυντής και επικεφαλής των διαπραγματεύσεων του SAG, ο Duncan Crabtree-Ireland, είπε ότι η προσφορά ήταν απαράδεκτη. «Προτείνουν ότι οι ηθοποιοί του παρασκηνίου θα πρέπει να μπορούν να σκανάρονται, να πληρώνονται για την αμοιβή μίας ημέρας και ότι η εταιρεία τους θα πρέπει να μπορεί να έχει αυτή τη σάρωση της εικόνας τους, την ομοιότητα τους, και να μπορεί να τη χρησιμοποιεί για το υπόλοιπο της αιωνιότητας», είπε. «Αν νομίζετε ότι αυτή είναι μια πρωτοποριακή πρόταση, σας προτείνω να το ξανασκεφτείτε».
Για τις ταινίες σε παραγωγή, η απεργία σημαίνει ότι ένα μεγάλο μέρος της διαδικασίας τους θα καταστεί αδύνατο. Ακόμη και σε περιπτώσεις όπου τα γυρίσματα έχουν ήδη ολοκληρωθεί, οι ηθοποιοί δεν θα είναι διαθέσιμοι για re-shoots και άλλα βασικά στοιχεία της διαδικασίας δημιουργίας ταινιών.
Οι τηλεοπτικές σειρές που ακόμη γυρίζονται θα πρέπει επίσης να σταματήσουν σε μεγάλο βαθμό, αν και σε ορισμένες περιπτώσεις θα μπορούσαν να συναφθούν παράπλευρες συμφωνίες μεταξύ των ηθοποιών και των παραγωγών ώστε να επιτραπεί η συνέχεια της εργασίας.
Οι κορυφαίοι αστέρες του Χόλιγουντ δεν θα μπορούν να παρακολουθήσουν εκδηλώσεις για την προώθηση νέων και επερχόμενων κυκλοφοριών, ενώ events όπως τα Emmy και το Comic-Con ενδέχεται να αναπρογραμματιστούν ή να μειωθούν.
Το AMPTP στο μεταξύ, δηλαδή η Συμμαχία Παραγωγών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης, είπε ότι η απεργία «σίγουρα δεν ήταν το αποτέλεσμα που ελπίζαμε, καθώς τα στούντιο δεν μπορούν να λειτουργήσουν χωρίς τους ηθοποιούς που δίνουν ζωή στις σειρές και τις ταινίες μας».
«Το σωματείο επέλεξε δυστυχώς έναν δρόμο που θα οδηγήσει σε οικονομική δυσπραγία αμέτρητες χιλιάδες ανθρώπους που εξαρτώνται από τον κλάδο», προσθέτει η ανακοίνωσή του. Ένα ακόμη από τα αιτήματα του Σωματείου Ηθοποιών για τους streamers είναι ότι οι ηθοποιοί θα πρέπει να λαμβάνουν μεγαλύτερη βασική αμοιβή και residuals – δηλαδή τις πληρωμές που γίνονται στους ηθοποιούς μέσα από επαναλήψεις ταινιών, σειρών και γενικά προγραμμάτων στα οποία έχουν πρωταγωνιστήσει.
Η απεργία περιλαμβάνει αυτή τη στιγμή δεκάδες χιλιάδες ηθοποιούς που λαμβάνουν σημαντικά μικρότερη αμοιβή από A-lister συναδέλφους τους. «Με το παλιό μοντέλο, [οι ηθοποιοί] έπαιρναν residuals με βάση την επιτυχία τους», είπε στο BBC η Kim Masters, η αρχισυντάκτρια του Hollywood Reporter. «Με το νέο μοντέλο όμως δεν μπορούν να μάθουν τι συμβαίνει behind the scenes, επειδή οι streamers δεν μοιράζονται νούμερα».
Η Fran Drescher, η πρόεδρος του SAG, είπε ότι η απεργία ήρθε σε μια «πολύ σημαντική στιγμή» για τους παράγοντες του κλάδου. «Αυτό που μας συμβαίνει, συμβαίνει σε όλους τους τομείς εργασίας», είπε, «όταν οι εργοδότες κάνουν τη Wall Street και την απληστία προτεραιότητά τους και ξεχνούν τους βασικούς συντελεστές που κάνουν αυτή τη μηχανή να λειτουργεί».
Ως εκ τούτου, αρκετές από τις παραγωγές έχουν σταματήσει να γυρίζονται. Αρχικά οι ταινίες animation (στις οποίες οι ηθοποιοί θα πρέπει να δώσουν τις φωνές τους): Kung Fu Panda 4, Spider-Man: Beyond the Spider-Verse, Despicable Me 4 και Transformers One (Sept. 13), ενώ ακολουθούν κι άλλες.
Πρόκειται για τα Beetlejuice 2, την τελευταία ταινία του Clint Eastwood, Juror #2, το sequel του Mortal Kombat, αλλά και τα Deadpool 3, Gladiator 2, live action Lilo & Stitch, Mission: Impossible — Dead Reckoning Part 2, Venom 3 και η ταινία του Brad Pitt με θέμα την Formula 1.
Share