Έφυγε από την ζωή ο τελευταίος Έλληνας που ζωγράφιζε αφίσες για κινηματογραφικές ταινίες

0
1110
Βαθμολόγησε το άρθρο
[Total: 0 Average: 0]

Τo σινεμά Αθήναιον είναι ένας από τους πιο ιστορικούς κινηματογράφους της Αθήνας και γεμάτος από αναμνήσεις, άνοιξε για πρώτη φορά στις 23 Οκτωβρίου 1960 και φέτος κλείνει τα 60 του χρόνια, γεμάτα σπουδαίες ταινίες και εξαιρετικές αφίσες.

 

Το εξαιρετικά πρωτότυπο και με πετυχημένο συστατικό για το Αθήναιον είναι οι εντυπωσιακά σχεδιασμένες -με χειροποίητο τρόπο- αφίσες, που για χρόνια είχε ξεκίνησε ο σπουδαίος κύριος Βασίλης Δημητρίου, για να τον διαδεχθεί η καλλιτέχνης και συνιδιοκτήτρια του Αθήναιον, Βιργινία Αξιώτη.

Ο τελευταίος Έλληνας που ζωγράφιζε αφίσες για κινηματογραφικές ταινίες, Βασίλης Δημητρίου, έφυγε σήμερα από τη ζωή, σε ηλικία 85 ετών, ενώ είχε αποστασιοποιηθεί λόγω του Πάρκινσον τους τελευταίους 12 μήνες και να δημιουργεί γιγαντοαφίσες, αλλά συνέχιζε να ζωγραφίζει. Μεγάλα δίκτυα παγκοσμίως είχαν κάνει αφιερώματα στον ταλαντούχο καλλιτέχνη, όπως οι New York Times και το Γαλλικό Πρακτορείο Ειδήσεων.

Το Γαλλικό Πρακτορείο Ειδήσεων έγραφε στο αφιέρωμα “Ο Δημητρίου επιζήσας της γερμανικής Κατοχής, παραμένει αποφασισμένος να παλέψει ολομόναχος ενάντια στην digital εκτύπωση, για όσο αντέξει. Κι αυτό διότι για εκείνον, είναι τέχνη ότι βγαίνει από την καρδιά. Για περισσότερα από 65 χρόνια, ο μικροσκοπικός με τον μπερέ καλλιτέχνης έχει σχεδιάσει όλα τα μεγάλα ονόματα”.

«Αυτούς που αγαπώ, τους ζωγραφίζω καλά. Εκείνους που δεν αγαπώ δεν τους ζωγραφίζω καλά. Για παράδειγμα, έχω ζωγραφίζει τον Κλιντ Ίστγουντ 50 φορές. Αν κλείσω τώρα τα μάτια μου, μπορώ να ζωγραφίσω τον Κλιν Ίστγουντ.»
Οι Νew York Times είχαν αναφέρει: “Σήμερα, είναι ο τελευταίος ζωντανός ζωγράφος billboard στην Ελλάδα, και ένας από τους λίγους στην Ευρώπη, η τέχνη του είναι στα πρόθυρα της εξαφάνισης. Όταν οι βουβές ταινίες ξεκίνησαν τη δεκαετία του 1920, τα στούντιο του Χόλιγουντ χρησιμοποίησαν γραφίστες για να μεταδώσουν την αίγλη και τον ενθουσιασμό των νέων κυκλοφοριών και χειροποίητες πινακίδες έρχονταν για να κοσμούν θέατρα σε όλο τον κόσμο. Η άνοδος του αυτοκινήτου βοήθησε στην τόνωση μιας ακμάζουσας βιομηχανίας βαμμένων πινακίδων αυτοκινητόδρομων σε όλη την Αμερική, την Ευρώπη, την Αφρική και την Ασία. Αλλά σε μια εποχή μαζικής παραγωγής εκτυπώσεων, η πρακτική ήταν εκτός λειτουργίας. Μόνο ένας μικρός αριθμός ανθρώπων όπως ο κ. Δημητρίου διατηρεί την παράδοση. Η ζωγραφική είναι πάντα στο μυαλό μου, όταν τελειώνω ένα πόστερ και το βάζω στον κινηματογράφο, είναι ένα συναίσθημα ενθουσιασμού. Το να ξέρεις ότι οι άνθρωποι θα το δουν αισθάνεσαι μια μαγεία”

Κατά τη δεκαετία του 1960, όταν ο ελληνικός κινηματογράφος ζούσε ημέρες μεγάλης δόξας, ο Βασίλης Δημητρίου είχε τόση δουλειά που μπορεί να αναλάμβανε να σχεδιάσει πάνω από 10 αφίσες την εβδομάδα. Τώρα πια μόνο ένα σινεμά στην Αθήνα, το Αθήναιον, κράτα την παράδοση. Γεννημένος το 1935 στην Κυψέλη, ο Δημητρίου μαθήτευσε δίπλα σε έναν Τσέχο ζωγράφο αφισών και αργότερα ανέπτυξε τη δική του τεχνική. Τις καλές ημέρες του επαγγέλματος είχε δύο βοηθούς, αλλά και τη σύζυγό του να του δίνει ένα χεράκι, ώστε να προλαβαίνει να παραδίδει μία αφίσα την ημέρα σε δεκάδες κινηματογράφους στην Αθήνα.

Στο βιντεάκι που ακολουθεί μπορείτε να δείτε την τεχνική με την οποία φτιάχνονται οι εκάστοτε αφίσες, τι διαδικασίες χρειάζονται και γενικότερα όλα τα μυστικά για κάτι το οποίο αντέχει πολλά χρόνια και μας μεταφέρει σε ωραίες εποχές και πηγαίνουν το σινεμά ένα βήμα πιο πέρα.

Δείτε το βίντεο


Cineramen

Νίκος Δρίβας

Facebook Twitter Google+

Δημιουργός και συντάκτης του www.cineramen.gr αλλά κυρίως φανατικός του σινεμά

Share

Δείτε ακόμα στο Cineramen

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.