Πέμπτη, 28 Μαρτίου, 2024
Cineramen Rebranded Logo

Φανατικοί του κινηματογράφου με αγάπη για κριτικές, αφιερώματα και πρόσφατες ειδήσεις από το χώρο της μεγάλης και της μικρής οθόνης, αλλά και από τον κόσμο των videogames. 🎥🍿👾

ΑρχικήΕιδήσειςΈχουμε... λευκό καπνό: Η απαντηση του ΕΦΚΑ για τους ιστορικούς κινηματογράφους της...

Έχουμε… λευκό καπνό: Η απαντηση του ΕΦΚΑ για τους ιστορικούς κινηματογράφους της Αθήνας

Βαθμολόγησε το άρθρο
[Total: 0 Average: 0]
Βαθμολόγησε το άρθρο
[Total: 0 Average: 0]

[line]

[dropcap]Δ[/dropcap]υο ακομα ιστορικοι κινηματογραφοι, αρρηκτα δεμενοι με την πολιτιστικη ζωη της πρωτευουσας εδώ και δεκαετιες, οδευουν προς τoν αφανισμο τους, ελεω αξιοποιησης της περιουσιας του ΕΦΚΑ. Το ΙΝΤΕΑΛ στην Πανεπιστημιου και το ΑΣΤΟΡ στην Σταδιου φαινεται πως θα είναι τα επομενα θυματα της τουριστικης φρενιτιδας που εχει καταλαβει την Αθηνα.

 

Μετά την πληθώρα αντιδράσεων για το μέλλον των ιστορικών κινηματογράφων Αελλώ, Άστορ και Ιντεάλ, που απειλούνται με κλείσιμο ο ΕΦΚΑ εξέδωσε διευκρινιστική ανακοίνωση. «Δεν δρομολογείται αλλαγή χρήσης των κινηματογράφων Αελλώ, Άστορ και Ιντεάλ» διευκρινίζει το υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων σε ανακοίνωσή του.

Συγκεκριμένα, σχετικά με δημοσιεύματα που αφορούν στο μέλλον των κινηματογράφων Αελλώ, Άστορ και Ιντεάλ, που ανήκουν στον e-ΕΦΚΑ, στην ανακοίνωση τονίζεται πως στόχος είναι να μην αλλάξει η χρήση των τριών αιθουσών.

Υπενθυμίζεται, πως οι τρεις προαναφερθείσες αίθουσες απειλούνταν με κλείσιμο λόγω της απόφασης αλλαγής χρήσης των κτιρίων όπου στεγάζονται από τον ιδιοκτήτη ΕΦΚΑ.

Αναλυτικά, η ανακοίνωση αναφέρει: «Σχετικά με τον κινηματογράφο Αελλώ, δεν υφίσταται κανένα θέμα αλλαγής χρήσης του. Στόχος είναι η σύμβαση μίσθωσης να ανανεωθεί και η χρήση του ακινήτου να μην αλλάξει.

Αναφορικά με τον κινηματογράφο Άστορ, ήδη υλοποιείται ο σχεδιασμός του φορέα, προκειμένου η αίθουσα κινηματογράφου να μην αλλάξει χρήση, το υπόλοιπο κτίριο να αξιοποιηθεί από επενδυτή και να λειτουργήσει και ένα κατάστημα στο ισόγειο. Οι πρώτες μελέτες, που ήδη έχουν υλοποιήσει οι αρμόδιες διευθύνσεις του e-ΕΦΚΑ, δείχνουν πως κάτι τέτοιο είναι εφικτό.

Τέλος, αναφορικά με τον κινηματογράφο Ιντεάλ, εντοπίστηκαν στατικά προβλήματα σε ολόκληρο το κτιριακό συγκρότημα επί της Οδού Πανεπιστημίου 46. Την κατάσταση του κτιρίου επιδείνωσε η πρόσφατη πτώση τοίχου στην πίσω πλευρά του κινηματογράφου, όπου γειτνιάζει με το κτίριο του Ελληνικού Ωδείου, επί της Οδού Φειδίου, η οποία ανέδειξε και μία σειρά από κτιριακές επεμβάσεις που έχουν γίνει και οι οποίες χρήζουν αντιμετώπισης. Τόσο για τη συνολική αποκατάσταση του κτιριακού συγκροτήματος όσο και για την εκμετάλλευσή του, βρίσκεται ανοικτή διαδικασία εξεύρεσης επενδυτή. Όσοι υποψήφιοι επενδυτές ήρθαν σε επαφή με τον e-ΕΦΚΑ βλέπουν θετικά τη διατήρηση της χρήσης της αίθουσας ως κινηματογράφου με ταυτόχρονη αναβάθμιση αυτής μέσα από την αξιοποίησή της και για θεατρικές παραστάσεις ή άλλες πολιτιστικές εκδηλώσεις. Οι συζητήσεις βρίσκονται ακόμη σε προκαταρκτικό στάδιο, καθώς απαιτούνται επιπλέον οικονομοτεχνικές μελέτες, για να υπολογιστεί το ακριβές κόστος αποκατάστασης, αλλά και απόσβεσης της επένδυσης.

Βασικό κριτήριο για τη λήψη της όποιας απόφασης από τη διοίκηση του e-ΕΦΚΑ παραμένει η άμεση αξιοποίηση του συνόλου της ακίνητης περιουσίας που διαχειρίζεται ο φορέας και, παράλληλα, ο σεβασμός στην ιστορικότητα των κτιρίων και των χρήσεων αυτών. Καμία απόφαση δεν πρόκειται να ληφθεί χωρίς να λαμβάνει και τα δύο αυτά στοιχεία υπόψη.

Προς την κατεύθυνση αυτή, η διοίκηση του e-ΕΦΚΑ βρίσκεται σε συνεχή επικοινωνία και συνεργασία με το υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού για όσα κτίρια έχουν αρχιτεκτονικό, ιστορικό και πολιτιστικό ενδιαφέρον, συμπεριλαμβανομένων και των κινηματογράφων που βρίσκονται στην ιδιοκτησία του φορέα, όπως εξάλλου συνέβη στην περίπτωση των κτιρίων του Ελληνικού Ωδείου και του Κρατικού Ωδείου Θεσσαλονίκης – και τα δύο ιδιοκτησίας e-ΕΦΚΑ, όπου το υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού προχωρά με την αποκατάσταση και τη συντήρησή τους».

Η επιστολή της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου στον Μητσοτάκη

Επιστολή προς τον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη απηύθυνε χθες η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου, αναφέροντας σχετικά:

«Δύο από τους εναπομείναντες κινηματογράφους του κέντρου της Αθήνας, το Ιντεάλ και το Άστορ, απειλούνται με κλείσιμο, προκειμένου τα κτίρια που τους στεγάζουν να μετατραπούν σε ξενοδοχεία, γραφεία και εμπορικά καταστήματα. Τα εν λόγω κτίρια ανήκουν στο Δημόσιο και συγκεκριμένα στον e-ΕΦΚΑ ο οποίος είχε και την πρωτοβουλία της επενδυτικής τους αξιοποίησης.

Στην πρόσφατη επίσκεψή σας στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, στον ιστορικό κινηματογράφο Ολύμπιον, μιλήσατε με θέρμη για όλα όσα πράττει η κυβέρνησή σας για την ανάπτυξη της οπτικοακουστικής παραγωγής της χώρα. Για τις ξένες αλλά και τις ελληνικές παραγωγές που βρίσκονται σε εξέλιξη ή ολοκληρώθηκαν πρόσφατα και για την ολοένα και πιο δυναμική παρουσία των Ελλήνων δημιουργών στο εξωτερικό. Πόσο πικρή θα μοιάζει η τεκμηριωμένη αυτή άνθηση αν δεν υπάρχουν αίθουσες προβολής για να φιλοξενήσουν τα έργα που θα παραχθούν;

Οι κινηματογράφοι υπό απειλή δεν είναι μόνο δύο από τους τελευταίους κινηματογράφους της πρωτεύουσας. Είναι δύο από τους τελευταίους κινηματογράφους της χώρας. Οι σκοτεινές αίθουσες είναι αναπόσπαστο κομμάτι του σύγχρονου πολιτισμού. Είναι το πατρικό σπίτι της έβδομης τέχνης. Οφείλουμε να επενδύσουμε το ανεκτίμητο κεφάλαιό τους στον πολιτισμό».

Αγωνία από τους αιθουσάρχες για το μέλλον των κινηματογράφων

Μιλώντας στο The Magazine πριν από λίγες ημέρες, ο Σπύρος Σπέντζος, ένας από τους διαχειριστές της ιστορικής κινηματογραφικής αίθουσας Ιντεάλ, ένας από τους διαχειριστές της ιστορικής κινηματογραφικής αίθουσας Ιντεάλ, είχε εκφράσει την αγωνία του λέγοντας:

«Σε όλες τις μεγάλες πρωτεύουσες υπάρχουν παραδοσιακές μεγάλες αίθουσες στο κέντρο. Δεν μπορείς να το στερήσεις αυτό. Είναι προϊόν πολιτισμού, είναι ένα πολιτιστικό θέμα που αφορά κάθε πρωτεύουσα. Δεν υπάρχει πρωτεύουσα που στην καρδιά της να μην έχει σινεμά ή να έχει μόνο μία-δύο. Πολιτιστικά, είναι έγκλημα αυτό.
Είναι δύσκολο να βρεις αίθουσα εξοπλισμένη. Κι όπως πάει η κατάσταση, με τα εισιτήρια πεσμένα και τα ενοίκια ανεβασμένα, δεν θα είναι βιώσιμο. Εξάλλου το θέμα είναι διατηρηθεί στο κέντρο η κινηματογραφική πιάτσα, όχι να πάμε σε προάστια».

Με τη σειρά του, ο Μπάμπης Κονταράκης, αιθουσάρχης του Άστορ, της αίθουσας στην στοά της πλατείας Κοραή, είχε δηλώσει στο The Magazine: «Θεωρείται γεγονός στην Ευρώπη ότι οι κινηματογράφοι, εκτός του πολιτιστικού τους αντίκτυπου, λειτουργούν υπέρ της κοινότητας και της ενίσχυσης των τοπικών δεσμών, τόσο μεσω των προβολών, όσο και μέσω ειδικών εκδηλώσεων. Οπότε είναι δεδομένο ότι καμιά γειτονιά δεν είναι ίδια χωρίς τους χώρους της. Για την επίδραση τους στο κέντρο νομίζω ότι και μόνο η δεκαετής εικόνα του Απόλλων-Αττικόν δίνει την απάντηση. Από την ελάχιστη ενημέρωση που είχαμε, σε λίγες μέρες θα ολοκληρωθεί η οικονομοτεχνική αξιολόγηση των κτιρίων – το πόσο γρήγορα θα γίνουν τα πράγματα μετά (θα προκηρυχθεί διαγωνισμός; θα δοθούν άμεσα κάπου; ) δεν το γνωρίζουμε. Αυτό που μας είπαν προφορικά είναι ότι μπορούμε να λειτουργήσουμε τον κινηματογράφο μέχρι το τέλος της σεζόν, χωρίς βέβαια να δεσμεύεται κανείς ούτε και γι αυτό. Το Άστορ απλώς θα πάψει να υπάρχει. Επίσης όσο εύκολο είναι να αλλάξεις χρήση σε μια αίθουσα, άλλο τόσο δύσκολο είναι να ξαναφτιάξεις μια από την αρχή.».

Ανακοίνωση Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου

Όχι άλλοι πρώην κινηματογράφοι στο κέντρο της Αθήνας, στη Θεσσαλονίκη, σε οποιαδήποτε πόλη! Η πρόσφατη περίπτωση των ΙΝΤΕΑΛ, ΑΣΤΥ και ΑΕΛΛΩ έρχεται να βάλει το κερασάκι στην τούρτα της διαρκούς αδιαφορίας για το μέλλον της κινηματογραφικής αίθουσας. Η Πανελλήνια Ένωση Κριτικών Κινηματογράφου καλεί όλους τους ανθρώπους του πολιτισμού (και πρώτιστα τους έχοντες τη δυνατότητα επέμβασης στα κοινά) να δράσουν για να αποτρέψουν το –από πολλούς επιδιωκόμενο– τέλος της σχέσης μας με τη μεγάλη οθόνη. Στηρίξτε το παραδοσιακό σινεμά, βρείτε λύσεις!

Η Πανελλήνια Ένωση Κριτικών Κινηματογράφου (Π.Ε.Κ.Κ.) ιδρύθηκε το 1976 με πρόεδρο τον Παύλο Ζάννα και πρώτα μέλη της, τον Νίνο Φένεκ Μικελίδη, τον Κώστα Σταματίου, τον Αντώνη Μοσχοβάκη, τον Βασίλη Ραφαηλίδη, τον Γιάννη Μπακογιαννόπουλο, τον Μισέλ Δημόπουλο κ.ά.

Από το 1977 είναι μέλος της Διεθνούς Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου (FIPRESCI), με τους Έλληνες κριτικούς να έχουν συμμετάσχει έως σήμερα σε περισσότερες από 70 κριτικές επιτροπές σε διεθνή φεστιβάλ.

Εχει ηδη καταγραφει στην Καθημερινη η βουληση του προεδρου του Ιδρυματος Βουρου-Ευταξια να κατασκευαστει ξενοδοχειο στο χωρο των κινηματογραφων Αττικο και Απολλων. Μεχρι να βρει επενδυτη ο προεδρος του Ιδρυματος, η κεντρικοτατη γωνια της Σταδιου και Χρηστου Λαδα θα είναι βυθισμενη στο σκοταδι και οι λαμαρινες της περιφραξης του ερειπιου θα εμποδιζουν την ελευθερη διελευση των πεζων.

Προσφατα δημοσιευματα αποκαλυψαν τα σχεδια της διοικησης του ΕΦΚΑ να αξιοποιησει την περιουσια του, κυριως αυτή που βρισκεται στο τουριστικο Eλ Nτοραντο του κεντρου της Αθηνας. Τα δημοσιευματα αναφερουν το ιστορικο τετραγωνο της Πανεπιστημιου 46 και Χαριλαου Τρικουπη, το οποιο σχεδιαζεται να δοθει για την κατασκευη ξενοδοχειου τουλαχιστον 4 αστερων.

Πρόκειται για ακίνητο που κατασκευάστηκε τη δεκαετία 1880-1890 από τον Ερρίκο Σλήμαν, αποτελώντας μέρος του συμπλέγματος τεσσάρων κατοικιών που είχε ανεγείρει ο ίδιος στην οδό Πανεπιστημίου. Το συγκρότημα των 7.115 τ.μ. φιλοξενεί τον κινηματογράφο Ιντεάλ στον προαύλιο χώρο του, ενώ σε έτερο τμήμα προς την οδό Φειδίου 3 στεγάζει το Παλαιό Ωδείο κι έχει παραχωρηθεί στο υπ. Πολιτισμού.

Παράλληλα προωθείται η αξιοποίηση πενταώροφου ακινήτου 3.854 τ.μ. στην οδό Σταδίου 28, που σήμερα διαθέτει χρήσεις γραφείων, καταστημάτων και κινηματογράφου (πρώην Αστορ). Σε συνάντηση που πραγματοποιήθηκε αναμεσα στον αιθουσαρχη του Αστορ και διανομεα κ. Κονταρακη και τον ΕΦΚΑ, τον ενημέρωσαν ότι θέλουν να δώσουν όλο το ακίνητο για γραφεία ή ξενοδοχείο χωρίς καμία πρόβλεψη για διατήρηση του κινηματογράφου.

Στην παρατήρηση του ότι το κτίριο είναι διατηρητέο-έργο τέχνης, όπως και ο κινηματογράφος, απάντησαν ότι η διατήρηση του κινηματογράφου μπορεί να γίνει μόνο αν το επιθυμεί ο νέος εκμισθωτής, χωρίς όμως να υπάρχει καμία δέσμευση. Ενώ για το Ιντεάλ ενημέρωσαν πως θα γκρεμιστεί καθώς δεν είναι διατηρητέο!

Τα ιδια ακριβως προβλεπει ο ΕΦΚΑ και για το μελλον του ΑΕΛΛΩ στην Πατησιων.

Οδηγουμαστε σε μια κινηματογραφικη ερημο, μεσα στη σιωπη της κινηματογραφικης κοινοτητας (που δεν αναρωτιεται «που στο διαβολο θα παιζονται οι ταινιες μας;»), της επιστημονικης κοινοτητας, ιδιως των Συλλογων των Αρχιτεκτονων και των Πολεοδομων και της πληρους απουσιας της Δημοτικης αρχης Μπακογιαννη που βλεπει αλλους να σχεδιαζουν το μελλον της Αθηνας κι αυτος κρυβεται αμηχανα.

Στην πεντατια 2017-22 ανοιξαν στην Αθηνα 72 τουριστικες μοναδες, εκ των οποιων οι 59 στο κεντρο. Σημερα χτιζονται, ανασκευαζονται και είναι ετοιμες να παραδοθουν μερικες δεκαδες ακομα.

Τα κυβερνητικα σχεδια (που ευχομαι ολοψυχα να αποτυχουν γιατι θα διαλυσουν το κεντρο της πρωτευουσας) για τη μετεγκατασταση 9 υπουργειων που στεγαζονται σε 127 κτηρια από την Αθηνα στην ΠΥΡΚΑΛ θα οδηγησουν σε μια νεα εκρηξη τουριστικων επενδυσεων που θα μετατρεψουν το κεντρο της πολης σε ξενοδοχειακο μονοθεματικο παρκο. Γιατι τι άλλο θα γινουν τα Υπουργεια Οικονομιας και Οικονομικων στο Συνταγμα, το Υπουργειο Εργασιας στην Κλαθμωνος, το Πολιτισμου στην Μπουμπουλινας και όλα τα υπολοιπα που θα μεινουν αδεια κουφαρια μετα την μετακομιση;

Ας σκεφτουμε λοιπον αυτην την Αθηνα του ζοφερου μελλοντος, κι εμας να περπαταμε αναμεσα σε ξενοδοχεια, mall, καταστηματα εστιασης και τουριστικων ειδων, με κατειλημμενα από τραπεζοκαθισματα πεζοδρομια και πλατειες (όπως ειδαμε στην περιβοητη αναπλαση του Συνταγματος με τις τεραστιες περγκολες), να περναμε μπροστα από παλιους κινηματογραφους- τοποσημα ιστοριας και πολιτισμου που δεν θα υπαρχουν πια και να αναζητουμε καταλυματα για τα κινηματογραφικα μας ονειρα στις 3 αιθουσες που θα εχουν απομεινει από τις δεκαδες που υπηρξαν στο προσφατο παρελθον: την Οπερα, την Ελλη και το Αστυ.

Οσοι καταστρωνουν αυτά τα σχεδια για την Αθηνα και το μελλον της, κυβερνηση και δημοτικη αρχη Μπακογιαννη πρεπει να ηττηθουν πριν την καταστρεψουν ολοκληρωτικα στο ονομα της αναπτυξης και της αξιοποιησης.

[author title=”Cineramen” author_id=””]

[share title=”Share” facebook=”true” twitter=”true” google_plus=”true” linkedin=”true” pinterest=”true” reddit=”true” email=”true”]

[content_band bg_color=”#e4e4e4″ border=”all”] [container] [custom_headline style=”margin: 0;” type=”center” level=”h4″ looks_like=”h4″ accent=”true”]Δείτε ακόμα στο Cineramen[/custom_headline] [/container] [/content_band]

[recent_posts count=”1″ orientation=”horizontal” category=”kritikes”] [recent_posts count=”1″ no_image=”true” orientation=”vertical” category=”trailers” offset=”2″ ]

[recent_posts count=”1″ category=”afierwmata” no_image=”true”]

[recent_posts count=”1″ category=”themata” no_image=”true”]

[recent_posts count=”1″ category=”eidiseis” no_image=”true”]

 

Νίκος Δρίβας
Νίκος Δρίβαςhttps://www.cineramen.gr
Δημιουργός και συντάκτης του Cineramen αλλά κυρίως φανατικός του σινεμά.
ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΑΦΗΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΠΟ ΤΟΝ ΣΥΝΤΑΚΤΗ