Τρίτη, 23 Απριλίου, 2024
Cineramen Rebranded Logo

Φανατικοί του κινηματογράφου με αγάπη για κριτικές, αφιερώματα και πρόσφατες ειδήσεις από το χώρο της μεγάλης και της μικρής οθόνης, αλλά και από τον κόσμο των videogames. 🎥🍿👾

ΑρχικήΑφιερώματαA Nightmare on Elm Street: Η ταινία του Wes Craven για την...

A Nightmare on Elm Street: Η ταινία του Wes Craven για την αγνόηση του παρελθόντος

Βαθμολόγησε το άρθρο
[Total: 0 Average: 0]

 

Γιατί ο Freddy Krueger είναι τρομακτικός; Και ναι, αυτή είναι μια σοβαρή ερώτηση. Υπάρχουν προφανείς λόγοι, όπως το καμένο πρόσωπο, τα μακριά μαχαιρωτά δάκτυλα και η απεχθής αίσθηση της μόδας του, αλλά τι κρύβεται στον πυρήνα του που τον καθιστά τρομακτικό; Όπως και μερικές από τις καλύτερες δημιουργίες του τρόμου, ο Freddy είναι ένα παράγωγο μυστικών. Είναι η απόκρυφη αλήθεια που οι άνθρωποι κράτησαν κρυφή για τον εαυτό τους υπέρ του κοινού καλού. Χρησιμοποιώντας τον Krueger μεταφορικά, ο Wes Craven αποκάλυψε τους τρόμους της κράτησης μυστικών, της ανασυγγραφής της ιστορίας και της επιλογής ποια μέρη του παρελθόντος αισθάνονται σχετικά με το παρόν μας.

Το ‘A Nightmare on Elm Street‘ γίνεται 40 φέτος. Ενώ οι παλαιότερες ταινίες μερικές φορές χάνουν τη δυναμική τους με τον χρόνο και επιβιώνουν μόνο με τη φήμη τους, η διαστροφική αισθητική του ‘Nightmare’ παραμένει διαχρονική. Η ταινία επιμένει εν μέρει διότι θεμελιώνει τις υπερβατικές, τρομακτικές της στιγμές στην ιδέα ότι αυτά τα παιδιά είναι ”έξω από τα νερά τους”. Η Nancy Thompson και οι φίλοι της είναι σε δύσκολη θέση γιατί οι μητέρες και οι πατέρες τους παραμένουν σφραγισμένοι σχετικά με τις προηγούμενες παραβάσεις τους. Οι γονείς στην ταινία του Craven πήραν τα θέματα στα χέρια τους. Η άποψη κάποιου για την εκδίκηση πέραν της δικαιοσύνης της εποχής του, ασχέτως, είναι εύκολη. Είναι αδιανόητο να φανταστεί κανείς κάποιο γονιό να είναι ψύχραιμος με το σύστημα δικαιοσύνης, όταν ένας παιδόφιλος ξεφεύγει από τη δικαστική διαδικασία λόγω τεχνικών λεπτομερειών. Το ‘Nightmare’ δεν συγκαταλέγει ποτέ τις ενέργειές τους, αλλά διαμαρτύρεται σοβαρά για την κάλυψη.

A Nightmare on Elm Street 1984 cineramen

Συχνά τα χωριά και οι κωμοπόλεις που παρουσιάζονται σε ταινίες τρόμου υποφέρουν όταν το παρελθόν επιστρέφει να στοιχειώσει τους κατοίκους. Τα μυστικά παραμένουν μυστικά για να διατηρηθεί η ειδυλλιακή όψη της περιοχής επειδή η διατήρηση του ειδυλλιακού προσωπείου έχει προτεραιότητα άνω του παντός. Αλλά είτε πρόκειται για τον Michael Myers που ξεφεύγει από μια ψυχιατρική κλινική είτε για την αληθινή ιστορία πίσω από τον Sawtooth Jack, αυτά τα πράγματα για τα οποία μιλάνε οι κάτοικοι των πόλεων συχνά έχουν καταστροφικές συνέπειες. Ο Freddy είναι η απόλυτη εκδήλωση αυτής της ιδέας. Όχι μόνο συνεχίζει τα εγκλήματά του με τρόπους που οι γονείς του Springwood δεν μπορούν να φανταστούν, πόσο μάλλον να σταματήσουν, αλλά φέρνει σε ρήξη μεταξύ αυτών και των παιδιών τους. Η δυσπιστία και ο φόβος της κυρίας Thompson τη μετατρέπουν σε ψεύτη που είναι πρόθυμη να ξεγελάσει την κόρη της. Ακόμα και με χειροπιαστά αποδεικτικά στοιχεία, όπως το καπέλο του Freddy και τα σημάδια στο σώμα της Nancy, πιστεύει ότι η αντικειμενική αλήθεια της Nancy είναι απλώς μια φανταστική φαντασίωση που ξεφεύγει από τον έλεγχο. Αυτό συμβαίνει όχι επειδή προστατεύει την κόρη της, αλλά επειδή θέλει να νιώσει καλύτερα για τον εαυτό της.

A Nightmare on Elm Street 1984 blade fingers cineramen

Η αναγνώριση του πραγματικού φόβου της Nancy και η βοήθειά της μέσα από αυτό σημαίνει ότι πρέπει να αντιμετωπίσει τον εαυτό της. Η ιστορία δείχνει πόσο άσχημοι είναι οι άνθρωποι όταν πρόκειται γι’ αυτό το είδος πραγμάτων, οπότε είναι προφανές γιατί η κυρία Thompson χάνει τον εαυτό της στο πάτο ενός μπουκαλιού αλκοόλ. Η αντιμετώπιση του δύσκολου παρελθόντος δεν είναι παρηγορητική με σχεδιασμό. Το ‘A Nightmare on Elm Street’, παρά την βαβούρα με τον Freddy να κάνει τα δικά του πράγματα, αντιμετωπίζει τους ενήλικες που ασχολούνται με την αβολία της πραγματικότητας με ένα εκπληκτικά διακριτικό γάντι. Η ταινία δείχνει τους γονείς της Nancy να διαχωρίζουν τα ανάμικτα συναισθήματά τους αρκετά ώστε να προκαλέσουν συμπάθεια – τουλάχιστον λίγο. Η κυρία Thompson μιλάει μόνο όταν είναι σχεδόν πολύ μεθυσμένη για να είναι συνεκτική, αλλά ακόμα και τότε, δεν ακούει ούτε αντιμετωπίζει την πραγματικότητα. Η “λύση” της για τον Freddy που εμφανίζεται στα όνειρα της κόρης της; Κοιμήσου περισσότερο και μπάρες στα παράθυρα. Λέει ότι οι μπάρες κρατάνε τον κακοποιό έξω, αλλά η κόρη της εξηγεί πολλές φορές ότι είναι ήδη μέσα. Και με κάθε ύπνο, ο Freddy πλησιάζει ακόμα περισσότερο. Αυτό το είδος δεν έχει χρόνο για αυτή τη μορφή εκούσιας αγνόησης ή για τη μη αντιμετώπιση του παρελθόντος. Τα τρομακτικά φιλμ απαιτούν περισσότερα από τους χαρακτήρες τους.

A Nightmare on Elm Street 1984 grapple cineramen

Τους βάζουν σε αδιανόητες θέσεις όπου πρέπει να κάνουν σκληρές ερωτήσεις στον εαυτό τους: μέχρι που θα φτάσει κανείς για την επιβίωση, ή είναι η παρούσα τους κατάσταση δικαιολογημένη; Πάνω απ’ όλα, δεν μπορούν να θεωρούν δεδομένες τις ενέργειές τους, ανεξάρτητα από το πόσο ευγενικές πιστεύουν ότι είναι οι προθέσεις τους. Η μητέρα της Nancy, και σε μικρότερο βαθμό ο πατέρας της, νιώθουν στο σπίτι τους με τους αξιωματούχους της πόλης στο ‘My Bloody Valentine‘. Αυτοί οι χαρακτήρες θέτουν ζωές σε κίνδυνο επειδή η αποκάλυψη της αλήθειας πίσω από την ακύρωση του χορού του Αγίου Βαλεντίνου θα μπορούσε να προκαλέσει πανικό. Μοιράζονται επίσης ομοιότητες με τους κατοίκους που θεώρησαν ότι η αλλαγή του ονόματος του Camp Crystal Lake, δίνοντάς του μια νέα εμφάνιση και σκουπίζοντας όλη τους την ιστορία σχετικά με τον Jason Voorhees θα κάνει περισσότερο καλό παρά κακό.

Δεν έκανε.

Η προσποίηση ότι οι δολοφόνοι δεν διεισδύουν ποτέ στην περιοχή κάποιου ή ότι μια ομάδα ανθρώπων δεν πήρε ποτέ αμφιλεγόμενες αποφάσεις δεν αλλάζει τίποτα. Το ‘A Nightmare on Elm Street‘ υποστηρίζει ότι αυτό μόνο καθιστά την επόμενη γενιά απροετοίμαστη όταν αυτά τα κοτόπουλα έρχονται αναπόφευκτα για να κοιμηθούν, μερικές φορές από δεκάδες.

A Nightmare on Elm Street 1984 hospital scene cineramen

Υπάρχει η πιθανότητα ο Craven να έθεσε τη δημιουργία του γύρω από ενήλικες που παίζουν ρόλους με την πραγματικότητα, ζητώντας από κάποιον να “σκεφτεί τα παιδιά” λόγω της αυστηρής θρησκευτικής του ανατροφής. Μετά από όλα, ο άνθρωπος δεν είδε την πρώτη του ταινία μέχρι το κολέγιο. Απέρριψε την οργανωμένη θρησκεία επειδή οι ενήλικες γύρω του είπαν ότι να παρακολουθήσει κάτι σαν το ‘To Kill a Mockingbird’ ήταν αμαρτία. Κατανοούσε πόσο τρομακτικά είναι τα μυστικά και γιατί η αντιμετώπιση του παρελθόντος, όσο και αν είναι πόνος, είναι ο μόνος τρόπος που βελτιώνουμε στην άλλη πλευρά. Το ‘A Nightmare on Elm Street’ είναι πολλά πράγματα, αλλά παραμένει ένας προειδοποιητικός λόγος με ένα μάθημα που κάποιοι εξακολουθούν να μην καταλαβαίνουν μετά από τέσσερις δεκαετίες.

Ο Freddy Krueger είναι η καυτερή υπενθύμιση ότι το χθες ποτέ δεν πεθαίνει. Ακόμη κι αν κάποιος του ανάψει φωτιά και προσπαθήσει να μαζέψει τις στάχτες του.

 

Πέτρος Τζέιμς Ευφραιμίδης
Πέτρος Τζέιμς Ευφραιμίδηςhttps://cineramen.gr
Horror junkie, videogames addict, καμμένα memes και ποιοτικό κινηματογράφο.
ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΑΦΗΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΠΟ ΤΟΝ ΣΥΝΤΑΚΤΗ