30 Γερμανικές ταινίες που πρέπει να δείτε έστω μια φορά

0
618
Βαθμολόγησε το άρθρο

Υπάρχουν πολλές ταινίες οι οποίες έχουν καταφέρει να αφήσουν εποχή και γενικότερα να χαρακτηριστούν από τις καλύτερες και πιο κλασικές του είδους, ωστόσο υπάρχουν και μερικές σχολές οι οποίες έχουν δημιουργήσει όλα όσα ξέρουμε μέχρι σήμερα.

 

Το Taste Of Cinema είναι μακράν ένα από τα καλύτερα site στην ανάλυση ταινιών, αλλά και αφιερωμάτων σχετικά με διάφορα είδη και επέλεξε 30 εξαιρετικές Γερμανικές ταινίες που έχουν παίξει καθοριστικό ρόλο στο σινεμά.

30. The Broken Jug (Emil Jannings, 1937)

29. Τhe Experiment (Oliver Hirschbiegel, 2001)

28. The Bridge (Bernhard Wicki, 1959)

27. The Counterfeiters (Stefan Ruzowitzky, 2007)

26. Christiane F. (Uli Edel, 1981)

Η δεκατετράχρονη Κριστιάν ζει με τη μητέρα της και τη μικρή της αδερφή σε μια τυπική πολυκατοικία του Βερολίνου. Είναι ενθουσιασμένη με τη «Sound», μια καινούργια ντίσκο εξοπλισμένη με τα πιο σύγχρονα μηχανήματα. Ενώ θεωρείται νομικώς πολύ νέα, ζητάει από έναν φίλο της να την πάει. Εκεί γνωρίζει το Ντέτλεφ, ο οποίος είναι μέλος μιας κλίκας που όλοι παίρνουν ναρκωτικά. Βήμα προς βήμα και η ίδια παρασύρεται από τη μάστιγα.

25. The Adventures of Prince Achmed (Lotte Reiniger, 1926)

24. The Tin Drum (Volker Schlöndorff, 1979)

Στα τρίτα του γενέθλια ο μικρός Όσκαρ, παίρνει δώρο ένα ωραίο ταμπούρλο. Μικρός και αυθόρμητος καθώς ήταν υπόσχεται να μην μεγαλώσει ποτέ. ΄Οποτε λοιπόν ο κόσμος γύρω του γινόταν δυσβάσταχτος ο Όσκαρ χτυπούσε το ταμπούρλο του. Βλέποντας την κατάσταση στη Γερμανία του ’30 και του ’40, ο Όσκαρ που κρατά την υπόσχεσή του και δε μεγαλώνει συνεχίζει να παίζει το ταμπούρλο του.

23. Road Movie Trilogy (Wim Wenders, 1974)

Μια ταινία δρόμου στην αμερικάνικη άσφαλτο από τον γερμανό σκηνοθέτη, αυτή τη φορά με πρωταγωνιστές έναν δημοσιογράφο (Rüdiger Vogler), την εννιάχρονη Αλίκη (Yella Rottländer) και τον δρόμο, που θα αναπτύξει ανάμεσά τους μια ιδιόρρυθμα τρυφερή σχέση.

22. Ali: Fear Eats the Soul (R. W. Fassbinder, 1974)

Ο φόβος της μοναξιάς οδηγεί την Έμι και τον Αλί, τους πρωταγωνιστές τις ταινίας, στη σύμπραξη ενός γάμου εντελώς παράδοξου για τα κοινωνικά δεδομένα. Η διαφορά της ηλικίας και ιδιαίτερα της καταγωγής αποτελούν πηγή αντιδράσεων τόσο για το οικογενειακό όσο και για το φιλικό και επαγγελματικό περιβάλλον της Έμι.

21. The Lives of Others (Florian Donnersmarck, 2006)

Βρισκόμαστε στο Ανατολικό Βερολίνο: έτος 1984. Λίγα χρόνια πριν τη πτώση του τείχους το καθεστώς εκφράζει την παρακμή και την εσωστρέφειά του με κάθε διαθέσιμο μέσο. Οι πράκτορες της Στάζι, αλλά και πολυάριθμοι πληροφοριοδότες της εισβάλλουν στην ιδιωτική ζωή οποιουδήποτε κινεί υποψίες για αντικαθεστωτική ιδεολογία ή δράση. Στο στόχαστρο της οργάνωσης μπαίνει ένα ζευγάρι καλλιτεχνών και την ευθύνη να τους ξεσκεπάσει έχει αναλάβει ο αξιωματούχος της Στάζι Gerd Wiesler (Ulrich Muhe). Το κυνήγι της γάτας με το ποντίκι που παίζουν οι Georg (Sebastian Koch) και Christa-Maria (Martina Gedeck) με τους πράκτορες αποδεικνύεται εξοντωτικό. Ψυχικά και σωματικά.

20. Sophie Scholl: The Final Days (Marc Rothemund, 2005)

Η αληθινή ιστορία της 21χρονης Σόφι Σολ, φοιτήτριας της Βιολογίας και της Φιλοσοφίας στο Πανεπιστήμιο του Μονάχου, που τον Φεβρουάριο του 1943 συνελήφθη, μαζί με τον αδελφό της, από τους ναζί γιατί διένεμαν, ως μέλη της αντιστασιακής οργάνωσης «Λευκό Ρόδο», αντιχιτλερικά φυλλάδια στο πανεπιστήμιο και εκτελέστηκε. Το επίκεντρό της ταινίας στρέφεται στην ανάκριση της Σόφι από έναν ναζί αστυνομικό και στη δίκη που ακολούθησε.

19. Europa, Europa (Agnieszka Holland, 1990)

18. Nirgendwo in Afrika (Caroline Link, 2001)

Λίγο μετά την έναρξη του Δεύτερου Παγκόσμιου Πολέμου η γερμανο-εβραϊκής καταγωγής οικογένεια Ρέντλιχ, καταφέρνει να ξεφύγει από τη φρίκη των Ναζί την τελευταία στιγμή. Η πεντάχρονη Ρεγγίνα ξεκινά μια νέα ζωή με τους γονείς της, την Τζέτελ και τον Βάλτερ, σε μια μικρή απομονωμένη φάρμα στην Κένυα, όπου ζουν φτωχικά αποκομμένοι από τις ρίζες τους στη Γερμανία. Οσο η Ρεγγίνα ανακαλύπτει τη μαγεία της Αφρικής, μιας ξένης ηπείρου γεμάτης παράξενους ανθρώπους, οι γονείς της απελπίζονται λόγω της φτώχειας και της απομόνωσης. Ο Βάλτερ βασανίζεται περισσότερο από την αδυναμία του να ξεριζώσει τη Γερμανία από την καρδιά του, παρά από την οικονομική τους κατάσταση. Αυτό δεν αλλάζει ακόμα και όταν βεβαιώνεται πως η υπόλοιπή του οικογένεια στη Γερμανία δολοφονήθηκε από τους Ναζί

17. Wings Of Desire (Wim Wenders, 1987)

Βερολίνο στα μέσα της δεκαετίας του 1980. Το τείχος εξακολουθεί να διχοτομεί την πόλη σε δύο κοινωνικοπολιτικές πραγματικότητες. Δύο άγγελοι παρατηρούν από τον ουρανό τη μεγαλούπολη και τους κατοίκους της, προτού κατεβούν ανάμεσά τους, αόρατοι, όπως οφείλουν, και συμπονετικοί, αλλά και πάντα πρόθυμοι να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους. Μέχρι που ο ένας ερωτεύεται…

16. The Marriage of Maria Brau (R. W. Fassbinder, 1979)

15. Good Bye Lenin! (Wolfgang Becker, 2003)

Η υπόθεση της ταινίας, μιλά για έναν έφηβο που αναγκάζεται να «ξαναχτίσει» το τοίχος του Βερολίνου έξι μήνες μετά την πτώση του το 1989, προκειμένου να προστατεύσει την ασθενική μητέρα του που πέφτει σε κώμα λίγο πριν την ένωση Ανατολικής και Δυτικής Γερμανίας και ξυπνάει 8 μήνες μετά, όταν ο καπιταλισμός έχει μπει για τα καλά στη ζωή των κατοίκων του Ανατολικού Βερολίνου. Οι γιατροί προειδοποιούν το νεαρό ότι κάθε είδους συγκίνηση μπορεί να είναι μοιραία για την ευαίσθητη υγεία της μητέρας του (που ταυτόχρονα είναι αφοσιωμένη Κομουνίστρια). Έτσι, ο γιος της προσπαθεί να κρύψει την είδηση της κατάρρευσης του τοίχους και να δημιουργήσει ένα κλίμα Ανατολικής Γερμανίας στο διαμέρισμα όπου ζουν, πετώντας τα καπιταλιστικά σύμβολα της Δυτικής Γερμανίας και αποκρύπτοντας επιμελώς τη νέα πραγματικότητα της χώρας απ’ τη μητέρα του. Ο ψυχρός πόλεμος συνεχίζει να υφίσταται στο μικρό διαμέρισμα της οικογένειας.

14. The Last Laugh (F. W. Murnau, 1924)

Ο έμπειρος πορτιέρης του ξενοδοχείου Ατλαντίκ είναι πολύ περήφανος για τη θέση του. Για μια καθαρή ατυχία, θα φτάσει μια μέρα στη δουλειά του και θα μάθει πως έχει αντικατασταθεί και πρέπει να αναλάβει μια πολύ λιγότερο υπεύθυνη θέση. Ο γηραιός άντρας τώρα πρέπει να ανταπεξέλθει στον εξευτελισμό.

13. Vampyr (Carl Theodor Dreyer, 1932)

12. Berlin Alexanderplatz (R. W. Fassbinder, 1980)

Ο Φραντζ Mπίμπερκοφ είναι ένας άνθρωπος που δεν τον ξεχνάς. Τρυφερός, ευγενικός με καλούς τρόπους, αλλά ταυτόχρονα σκληρός,βάναυσος, τραχύς. Περιπλανιέται στο Βερολίνο του 1920 χωρίς δουλειά, χωρίς σκοπό και προοπτική. Εκείνο που τον κρατά σε κίνηση είναι η πίστη ότι η ανθρώπινες υπάρξεις είναι καλές άσχετα με το πόσο διεφθαρμένες μπορεί να είναι. Η Ιστορία αρχίζει από την στιγμή που ο Φρανζ Μπίμπερκοφ βγαίνει από την φυλακή Τέγκελ στο Βερολίνο, όπου είχε μείνει τέσσερα χρόνια καταδικασμένος για κάποια δολοφονία.
Περιφέρεται στο Βερολίνο Αποφασίζει να αρχίσει μια καινούργια ζωή. Έχει κάποιους ανθρώπους στους οποίους μπορεί να υπολογίζει.

11. Faust (F. W. Murnau, 1926)

Ο Θεός και ο σατανάς μάχονται για τις ψυχές των ανθρώπων. Η μάχη επικεντρώνεται στον Φάουστ, έναν αλχημιστή γιατρό. Η πανούκλα έχει ξεσπάσει κι ο Φάουστ νιώθει ανίκανος να βοηθήσει. Ο σατανάς στέλνει τον Μεφιστοφέλη και αυτός προσφέρει στον Φάουστ ικανότητα ίασης και επιστροφή στην νεότητα, με τίμημα, βέβαια, την ψυχή του.

10. Nosferatu (F. W. Murnau, 1922)

Στη Βρέμη της Γερμανίας, ο κτηματομεσίτης Κνόκ αναθέτει στο νεαρό υπάλληλό του Χούτερ να ταξιδέψει στα Καρπάθια όρη, για να παραδώσει κάποια συμβόλαια στο μυστηριώδη Κόμη Όρλοκ, ο οποίος ψάχνει για σπίτι στην γερμανική πόλη. Πριν ακόμη φτάσει στο κάστρο του Κόμη, ο Χούτερ αντιλαμβάνεται τον τρόμο των κατοίκων του κοντινού χωριού. Κρυφά του δίνουν ένα βιβλίο σχετικά με τους βρικόλακες, που αρχικά βρίσκει διασκεδαστικό. Κάποια στιγμή θα συναντήσει τον Κόμη, που στην εμφάνιση δεν έχει μεγάλη σχέση με το ανθρώπινο είδος. Τα αυτιά του είναι μυτερά, το κρανίο του παραμορφωμένο και τα νύχια του μακριά. Παρουσιάζεται εξαιρετικά ευθύγραμμος και οι κινήσεις του χαρακτηρίζονται από εφιαλτική βραδύτητα. Όταν δει το φυλακτό του Χούτερ με τη φωτογραφία της όμορφης συζύγου του, της Έλεν, υπογράφει αμέσως το συμβόλαιο και αποκτά το παλιό σπίτι στην Βρέμη. Σύντομα ο Χούτερ ανακαλύπτει ότι με το συμβόλαιο αυτό άνοιξε τον δρόμο στον ίδιο τον Τρόμο να έρθει στην πόλη του. Τη νύχτα, όταν ο αιμοδιψής Κόμης εμφανίζεται στο δωμάτιο του, η Έλεν ξυπνά στη μακρινή Βρέμη και φωνάζει το όνομα του συζύγου της. Κατόπιν ο Όρλοκ ξεκινά το ταξίδι του για τη Βρέμη. Ένας ένας οι ναύτες του πλοίου που μεταφέρει τον Όρλοκ αρρωσταίνουν και πεθαίνουν. Αφού ο Όρλοκ φτάνει σχεδόν συγχρόνως με τον Χούτερ στη Βρέμη, η επιδημία εξαπλώνεται ταχύτατα στην πόλη. Αξιοπρόσεκτο χαρακτηριστικό όλων των θυμάτων: πληγές στο λαιμό. Η Έλεν βρίσκει το βιβλίο των βρικολάκων του συζύγου της και διαβάζει εκεί ότι μόνον η θυσία μιας αθώας γυναίκας θα θέσει τέλος στο κακό. Αποφασίζει να αναλάβει η ίδια τον ρόλο αυτό…

9. Das Boot (Wolfgang Petersen, 1981)

Κατά το 1942, ο γερμανικός στόλος των υποβρυχίων ήταν αφοσιωμένος στη Μάχη του Ατλαντικού, τη καταστροφή δηλαδή των εμπορικών πλοίων που τροφοδοτούσαν την Ευρώπη από την Αμερική. Η ταινία αυτή είναι η ιστορία ενός τέτοιου υποβρυχίου, του οποίου το πλήρωμα προσπαθούσε να εκτελέσει αδύνατες αποστολές, να καταλάβει και να υπακούσει στην ιδεολογια της κυβέρνησης που υπηρετούσε.

8. Downfall (Oliver Hirschbiegel, 2004)

Ο Δεύτερος Παγκόσμιος Πόλεμος φτάνει στο τέλος του, το Βερολίνο βομβαρδίζεται, ο Σοβιετικός στρατός είναι ελάχιστα χιλιόμετρα μακριά κι η ήττα της ναζιστικής Γερμανίας είναι πλέον σίγουρη. Ο άνθρωπος που αιματοκύλισε την Ευρώπη και τον κόσμο, ο Χίτλερ, κρύβεται μαζί με τα απομεινάρια της διοίκησης του σε ένα υπόγειο οχυρό. Αυτές είναι οι τελευταίες του στιγμές.

7. The Cabinet of Dr. Caligari (Robert Wiene, 1920)

Σε ένα υπαίθριο λούνα παρκ, ο ιδιόρρυθμος Δρ. Καλιγκάρι, διευθυντής μιας ψυχιατρικής κλινικής, προβλέπει το μέλλον. Ο Καλιγκάρι κατευθύνει τον Καίσαρα, ο οποίος σκοτώνει χωρίς κίνητρο και λογική. Όλη η πόλη καταδιώκει τον υπνοβάτη, που περιπλανιέται μέσα στη νύχτα. Ο Καλιγκάρι είναι όμως η σκοτεινή εξουσιαστική δύναμη.

6. White Ribbon (Michael Haneke, 2009)

Τα παιδιά, οι οικογένειές τους, ο πάστορας, ο δάσκαλος, ο γιατρός βρίσκονται όλοι στο επίκεντρο. Όμως, ανεξήγητα περιστατικά συμβαίνουν, κάτι σαν μια απροσδιόριστη τιμωρία, αναστατώνοντας τη ροή της καθημερινότητας. Ποιος βρίσκεται πίσω από όλα αυτά; Η ταινία αντιπροσωπεύει έναν ευφυή, σύνθετο στοχασμό πάνω στη γέννηση της βίας και την παρακμιακή πορεία της κοινωνίας, στις παρυφές του πολέμου που άλλαξε τον γεωγραφικό και ανθρώπινο χάρτη.

5. Aguirre, the Wrath of God (Werner Herzog, 1972)

Ο Αγκίρε ξεκινά με μια μικρή ομάδα να βρεί το μυθικό Ελδοράδο,αλλά η τρέλα του μεγαλείου και ο πυρετός της ζούγκλας τον οδηγούν στην παραφροσύνη.

4. Germany Year Zero (Roberto Rossellini, 1948)

3. The Testament of Dr. Mabuse (Fritz Lang, 1933)

Ο επιθεωρητής Λόμαν διερευνά μια μακάβρια υπόθεση κι όλα τα στοιχεία οδηγούν σε έναν άντρα. Πρόκειται για τον Δρ Μαμπούζ, ο οποίος νοσηλεύεται χρόνια τώρα για ψυχιατρικούς λόγους.

2. Metropolis (Fritz Lang, 1927)

Η υπόθεση εκτυλίσσεται σε μια φουτουριστική, δυστοπική κοινωνία. Αφηγείται την ιστορία του Freder, γιου του κυβερνήτη και της Καλής Μαρίας -εργάτριας. Αυτή πάντα λουσμένη στο φως, γίνεται σύμβολο που ξεσηκώνει τους εργάτες. Οι δυο τους, προσπαθούν να εξαλείψουν το κοινωνικό-ταξικό χάσμα, που χωρίζει την πόλη τους. Το μήνυμα της ταινίας, εντοπίζεται στο ότι “ο μεσολαβητής μεταξύ του κεφαλιού και των χεριών, πρέπει να ‘ναι η καρδιά”.

Περιγράφεται μια πανύψηλη μελλοντική πόλη, με αντίστοιχα καμπαναριά, πύργους και υπερυψωμένους αυτοκινητόδρομους. Υπάρχει στάδιο ολυμπιακών διαστάσεων και Κήποι Απολαύσεων. Κάτω απ΄ αυτή τη πόλη, υπάρχει μιαν άλλη. Αυτή των εργατών. Εκεί τα ρολόγια, απεικονίζουν ένα ψευδοχρόνο, προκειμένου να ξεγελαστούν οι εργάτες. Τα καταλύματά τους, είναι άθλια κι όλη η ζωή τους περιστρέφεται γύρω απ’ τη συντήρηση του εργοστασιακού τέρατος. Το όραμα αυτό της πλουτοκρατίας, ενάντια των εργατών, παρουσιάζεται ιστορικά, ταυτόχρονα με την ενθάρρυνση του Μαρξ για το ταξικό πόλεμο.

1. M (Fritz Lang, 1931)

Βερολίνο, αρχές 1930. Η τοπική κοινωνία αναστατώνεται από την ύπαρξη ενός τρομακτικού σίριαλ κίλερ, που σκοτώνει μόνο παιδιά. Ο «δράκος» αυτός, καταφέρνει και ξεφεύγει συνέχεια και ο αριθμός των παιδιών που εξαφανίζονται μεγαλώνει. Κανείς δεν μπορεί να φανταστεί ποιος μπορεί να είναι αλλά ο δολοφόνος έχει ένα χαρακτηριστικό: σφυρίζει πάντα έναν συγκεκριμένο σκοπό από ένα κομμάτι κλασικής μουσικής… Στο μεταξύ, η υποψία πλανάται στον αέρα και οι άνθρωποι ψάχνουν ανάμεσά τους τον στυγνό δολοφόνο. Η αστυνομία κάνει κάθε δυνατή προσπάθεια να εντοπίσει τον δολοφόνο, φρουρεί κάθε δρόμο και ερευνά τις συνοικίες σπιθαμή προς σπιθαμή. Παράλληλα, ο υπόκοσμος της περιοχής αποφασίζει να αναλάβει δράση! Οι μικροκακοποιοί και οι κλέφτες, δυσανασχετούν με τη βαριά αστυνόμευση της περιοχής, που δεν τους επιτρέπει πια να κάνουν τις απατεωνιές τους, και αποφασίζουν να βρουν αυτοί μόνοι τους τον σίριαλ κίλερ και να δώσουν ένα τέλος σε όλο αυτό. Συνεννοούνται με τους ζητιάνους των δρόμων, που κυκλοφορούν παντού χωρίς να τους υποψιάζεται κανείς, και τους αναθέτουν το έργο να κατασκοπεύουν στους δρόμους για να ανακαλύψουν τον απεχθή εγκληματία. Πράγματι, σύντομα ο δολοφόνος προδίδεται από τον μουσικό σκοπό που σφυρίζει, τον οποίο αναγνωρίζει ένας τυφλός ζητιάνος. Ο δολοφόνος πέφτει στα χέρια των κακοποιών, οι οποίοι τον πάνε σε ένα λαϊκό δικαστήριο δικό τους, με σκοπό την αυτοδικία…

Cineramen

Νίκος Δρίβας

Facebook Twitter Google+

Δημιουργός και συντάκτης του www.cineramen.gr αλλά κυρίως φανατικός του σινεμά

Share

Δείτε ακόμα στο Cineramen

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.